blog | werkgroep caraïbische letteren

Een tegenstelling als in een Hollywood filmscript

door Herman Spinhof

Gedurende de militaire dictatuur (1980-1992) in Suriname verliep de mediastrijd daar grosso modo langs twee lijnen: het moederland Nederland als redder van de jonge democratie in Suriname en aan de andere kant: het koloniaal indringers-frame, het neokoloniale gedrag van Nederland. Langs deze lijnen onderwerpt Ellen de Vries (publicist en onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam) de Nederlandse en Surinaamse pers aan een kritische analyse in haar boek Mediastrijd om Suriname.

 

In het moederland-als-redder-frame lijken Nederlandse media en Haagse politiek elkaar te bevestigen in de opvatting dat Suriname het niet alleen af kon. In de Surinaamse pers werd het gedrag van Nederland in navolging van het militaire regime bestempeld als neokoloniaal imperialisme.

Lees hier verder op Villamedia, woensdag 19 juli 2017

1 Trackback/Ping

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter