blog | werkgroep caraïbische letteren

Driehoeksreis [10]

Het Curaçaosch Museum presenteert deze weken een overzicht van het grafisch werk van Bert Kienjet. Deze Leidse kunstenaar laat zich in zijn grafisch werk inspireren door de historische Driehoeksreis. Deze reis van Europa via West Afrika naar het Caraïbisch gebied en weer naar Europa werd in de 17de eeuw door de West-Indische Compagnie begonnen.
Deze reis wordt door Kienjet als metafoor gebruikt voor de uiteenlopende banden tussen Westerse, Afrikaanse en Caraïbische culturen. Kienjets werk bestaat uit tientallen portretten van ‘personages’ die de driehoeksreis bevolk(t)en.
Hierbij een voorproefje van de tentoonstelling van etsen, voorzien van korte onderschriften door Kienjet zelf. Door het groepsgewijs tonen van de portretten worden oude en nieuwe verhalen zichtbaar.

(Links) Johannes van den Bosch / portret van Johannes van den Bosch, ets/aquatint, 15 x 10 cm; (rechts) Tula / portret naar een beeldje in de slavernijafdeling van het Museum Kura Hulanda, ets/aquatint, 15 x 10 cm

Tijdgenoten. Mooie Johannes en tragische Tula. Johannes van den Bosch, die de Antillen moest redden na de Engelse overheersing, wees slavernij af op economische gronden. Vrije mensen zijn productiever. Tula bracht het liberté, egalité, fraternité van de Franse revolutie in praktijk, maar moest tot zijn ongeluk ervaren dat dat niet voor slaven gold. Johannes werd, ondanks dat zijn hervormingen mislukten, in de adelstand verheven. Hoe het Tula is vergaan weet iedereen. [BK]

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter