blog | werkgroep caraïbische letteren

De blote tiet van Elizabeth Swann

Elizabeth Swann, de mooie gouverneursdochter, komt in Pirates of the Caribbean op merkwaardige plaatsen terecht. Zoals in het derde, en definitief laatste deel het punt waarop de wereld eindigt en de schepen uit de oceaan vallen – de enige plaats waar je met Kras Reizen niet naartoe kunt. Piraten zijn natuurlijk gek op mooie gouverneursdochters en de gemanicuurde Elizabeth komt met gasten in aanraking die je nog met geen tang zou willen aanvatten. Een groot Frans parfummerk moet gedacht hebben: dat type kan wel een geurtje gebruiken en zo dook Keira Knightley vorige week plots levensgroot op bij de bushaltes.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet door had dat het Keira Knightley was. Ik was al langs zeker vijftien van die billboards gereden en er was me maar één ding opgevallen: dat model was te naakt. Centraal in het beeld: een witte borst waarvan de tepel bedekt werd door een brede bretel. Ik stelde tevreden vast dat ik niet in Saoedi-Arabië woonde, waar deze reclame tot vreselijk bloedvergieten zou leiden, en begreep dat de tepel bedekt was voor de Amerikaanse biblebelt, maar toch was de plaat te bloot. Na vijftien billboards wist ik nog niet of de reclame over een fles Disaronno Originale ging of over iets anders. Die tiet leidde af. Ja, ik reed te snel, maar ik kon toch moeilijk een sleep toeterende auto’s achter me laten wachten, omdat ik die plaat beter wilde bekijken. Viespeuk, heeft zeker niks beters te doen, rij door!
Waar is het nou reclame voor?, vroeg ik mijn kinderen, die elke dag de bus nemen en die billboards van nabij bestudeerd hadden. Voor Chanel, riepen ze. Papa, dat is Elizabeth Swann! Ik geloofde er niks van: dan had ik haar toch wel herkend! Maar ze waren categorisch: Elizabeth Swann. Keira Knightley dus. Maar had die zo’n borst? En zo wit, zo wit? Bruine, streeploze borsten is toch het welvaartsideaal? Ik nam me voor de volgende dag een foto van zo’n bushokje te gaan maken.
Maar de volgende dag: geen Keira Knightley meer te bekennen. Alle bushokjes waren voorzien van een andere reclame, voor kleding vermoedde ik, het was even onduidelijk als de foto’s op de modepagina’s van Tussen de rails, waaronder altijd staat dat dat rottige t-shirtje 270 euro kost, terwijl je dat t-shirtje amper kunt zien. Nee, geef mij maar de folders van Zeeman en Wibra, dan weet je wat je koopt.
Ik reed eens rond: zo vroeg konden toch al die billboards niet ververst zijn? Maar nee, niks, er was ’s nachts hard gewerkt. Een stad verderop bleek niet geabonneerd op dit reclamebedrijf. Dus maar op het internet gezocht. De site van Chanel, doorgeklikt naar ‘Français’ en dan de muis gesleept naar ‘Parfums & beauté’. Tot mijn stomme verbazing heeft Elizabeth Knightley-Swann opeens een witte blouse aan. Zelfs het vermoeden van een borst is er niet meer. En wat ook vreemd is: de ruches van de blouse wapperen naar links, maar Keira’s haar golft voorbeeldig omlaag. Hier en daar een bui met windstoten dus, maar wel verschrikkelijk lokaal.

Als ik klik op de Parfums & Schoonheid is die blouse er nog altijd, zij het opeens helemaal doorzichtig. De borst schijnt er parmantig doorheen, en de rechtermouw van de blouse is verdwenen. Keira Knightley als een kartonnen speelpoppetje dat je naar believen kleertjes kunt aan- en uittrekken. De piraat gekaapt.
Een snelle rondgang over het buisnet leert me dat Keira Swann naar believen verbouwd is door de reclamejongens. Ze heeft er twee cupmaatjes bijgekregen, en: ‘Haar borstkas werd verlengd, haar rimpels werden weggewerkt en haar handen kregen een gladder voorkomen.’ Het klinkt allemaal als het tunen van een Volkswagen-Golf. Dat lijkt bot, maar die billboards zijn veel geraffineerder dan u denkt. Natuurlijk moet er het beeld van de avontuurlijke gouverneursdochter uit Pirates of the Caribbean achter opduiken. Maar die witte tiet is ook een verwijzing naar de vroeg-Renaissancistische afbeeldingen van de Maagd Maria die haar lelieblanke borst aanbiedt aan het kindeke Jezus – Fouquet, Mabuse, die schilders. Dat kindeke is dan wel weggeretoucheerd, want je moet het er ook weer niet te dik bovenop leggen, en bovendien wil Chanel toch ook vooral de vrouw zónder kinderen maar mét grote portemonnee bereiken (andere vrouwen kopen wel hun stinkerdje voor 3,95 in een glimmende verpakking bij de Marokkanen aan het Brusselse Noord-Station).
Er is een vierde deel van Pirates of the Caribbean in de maak. Ik zal eens naar de Maagd van Jean Fouquet gaan kijken, maar toch niet helemaal met de onnozele onbevangenheid waarmee ik deel 1 tot en met het definitief laatste deel 3 heb bekeken.

Jean Fouquet, De Maagd Maria en het Kind omringd door de engelen, midden 15de eeuw
on 23.09.2009 at 7:16
Tags: /

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter