Commercieel
door Sheila Sitalsing
Dat RTL zou kappen met zwartgeschminkte Pieten stond in de sterren geschreven. RTL is een snoeihard commercieel bedrijf, met een feilloos instinct voor wat de klanten willen. Daarom is het op RTL doorgaans een vrolijke parade van aspirant-modellen, aspirant-kindsterretjes, aspirant-zangers, zelfhulp-tv in talloos veel varianten, showbizzroddel, sentimentaliteit-met-een-gelukkig-einde, onderbroekenlol, een uitstekend nieuwsbulletin en Chantal Janzen.
Daarom had RTL al hoog en breed een beeldbepalende creoolse presentator van een lateavondpraatshow, toen ze bij de NPO nog klaaglijk ‘wekunnuhzenietvinduh’ jankten na de zoveelste vruchteloze zoektocht door de eigen achtertuin en na de zoveelste keer lafjes peuren in de eigen navel, die óók al vol wittig spul bleek te zitten. Met zijn lateavondpraatshow vol Amerikaans aandoende positiviteit en vrolijkheid overklast de beeldbepalende creoolse presentator inmiddels avond na avond de tobberige NPO-concurrent in kijkcijfers.
En daarom heeft RTL na korstondig de knopen te hebben geteld besloten voortaan Sinterklaas met roetpieten te vieren. Interssanter nog: vanaf volgend jaar zal RTL ook geen reclames meer uitzenden met blackface-Pieten. Het is een volslagen logische stap nu tot diep in de provincie is doorgedrongen dat een mens voor schut staat als hij in 2016 wrokkig blijft vasthouden een racistisch stereotype. Nickelodeon, een zender die kinderen aantrekt als de rattenvanger van Hamelen omdat er jongens en meisjes werken met een uitstekend ontwikkeld commercieel gevoel, ging vorig jaar al over op de naturel-Piet: types uit alle windstreken zonder schmink. Het zag er prima uit, de kinderen hebben vorig jaar innig tevreden Op weg naar Pakjesavond uitgekeken. Zenders als Nickelodeon en RTL zijn veel adequatere vertegenwoordigers van de ‘zwijgende meerderheid’ waar je tegenwoordig zoveel over hoort.
Waarmee maar weer eens is aangetoond dat de markt een kwestie van formaat heel simpel oplost: zodra het geld gaat kosten of kijkers, is het klaar. Een van de aardige kanten van het kapitalisme is dat het doorgaans weinig boodschap heeft aan moraal, normen, waarden, mensenrechten, ‘onze manier van leven’, fatsoen, politieke correctheid of incorrectheid, schone schijn of hypocrisie. Het gaat om spullen verkopen, geld stinkt niet, klant is koning, u vraagt wij draaien, wat de gek ervoor geeft – dat werk. Af en toe grijpt een overheid in, om milieu, mens of moraal te redden. Het is een doorgaans elegant systeem.
Na de aankondiging van RTL waren er de gebruikelijke doodsbedreigingen van marginale figuren op twitter. Er waren de gebruikelijke oprispingen uit Den Haag, ditmaal van Halbe Zijlstra die speciaal een filmpje voor internet liet maken, voor het geval niemand hem om commentaar zou vragen. In dat filmpje doet de voorman van de partij die vroeger altijd voorstander was van ruim baan voor het bedrijfsleven, een geestige poging Geert Wildersje te spelen, door de beslissing van een onafhankelijke marktpartij ‘heel dom’ te noemen. Zijlstra was van de postduivenvereniging voordat hij begon aan een lange carrière in het openbaar bestuur dus hij heeft verstand van geld verdienen met televisie.
Het prettige van een commerciële zender zijn, is dat RTL een onafhankelijke middelvinger naar Zijlstra kan opsteken en vervolgens kan overgaan tot de orde van de dag.
Bij het zappen hoorde ik gisteravond een doodsreutel uit mijn televisie komen. Hij kwam niet van RTL.