Cabaret Sharda Ganga: Hard, herkenbaar, maar niet krenkend
Weer anderen zouden het nog eens willen zien om het beter te begrijpen.Degenen die het wel hebben gezien, beweren dat alle politieke partijen zichzelf min of meer konden herkennen in de fragmenten. Bovendien hebben kijkers het cabaret als niet krenkend betiteld. “Ik vind het leuk, tegelijkertijd weet ik dat het de harde realiteit is welke op een humoristiche wijze is gebracht. De regisseur heeft het goed in elkaar gezet zonder krenkend over te komen”, zegt Issabelle, die het programma thuis heeft gevolgd. Ook voor haar was het onverwachts en mede daardoor een beetje te vlug.
Volgens Ganga, de schrijfster en regisseuse, liggen de opnames inderdaad bij Apintie televisie. Zij heeft op die avond aan Apintie aangegeven dat zij het mogen vertonen als ze dat willen. Maar ook andere stations zouden hiervan gebruik kunnen maken, mits ze haar goedkeuring vragen. “We willen wel dat zoveel mogelijk mensen het moeten zien. Dus iemand zou het programma bijvoorbeeld kunnen sponsoren”, zegt Ganga. Het is echter niet zo dat kopieën van het cabaret doorverkocht mogen worden voor privégebruik, want dan is er wel sprake van een inbreuk op de auteursrechten van de schrijver.
“Voor niet-winstgevende doeleinden, geen probleem. Maar als men winst maakt, dan willen we wel graag ons aandeel daarvan terugzien,” zegt de bedenkster. Dit twintig minuten durende cabaret werd in een recordtijd van ongeveer 4 dagen in elkaar gezet. De vorm was ingegeven door de powerpointpresentaties die Ganga, onder de paraplu van CAST2 theater zo af en toe de wereld instuurt. Zo werd naar aanleiding van de “schoenaffaire”, waarbij DNA-leden en voorzitter met elkaar op de vuist gingen, de presentatie De rol van de schoen in de democratie gemaakt. “De presentaties zijn een goedkope en snelle manier om veel mensen te bereiken, een vorm waarbij op satirische, kritische manier wordt ingaan op de situatie in het land. Deze presentaties worden gemaild naar de adressen in ons bestand. Het is een vorm van theater maar dan via het internet,” legt Ganga uit.
Voor Ganga was het geen moeilijke taak om dit cabaret in zo een korte tijd in elkaar te zetten. “Het zijn onderwerpen waarover je al lang hebt nagedacht. Alles wat je gezien hebt, de wijze waarop de politieke partijen campagne voeren, de wijze waarop ze denken onze stemmen te kunnen winnen, dit vormt de basis van de tekst,” verklaart de toneelschrijfster. Er was echter nauwelijks tijd voor repeteren, want de finale tekst was pas om half vier ‘s middags, op de dag van de presentatie gereed. Met de acteurs Ellen Abendanon, Purcy Tjin en Cliften Sno, allemaal leden van het theatergezelschap CAST2, is de tekst een paar keer doorgelezen.
Uit het hoofd leren was er niet bij. De politiek in Suriname is een vruchtbare bodem voor satire, zegt Ganga. Maar satire heeft ook altijd een grond van ernst, en ze hoopt dan ook dat de toehoorders niet alleen uitbundig hebben gelachen, maar zich ook een beetje hebben geschaamd. “ Want het zegt natuurlijk ook veel over ons als kiezers, als onze politieke partijen denken dat ze op deze manier kunnen blijven voortgaan.”
[Overgenomen uit de Ware Tijd Online, 27/05/2010]