blog | werkgroep caraïbische letteren

Breed aanbod in Caribbean Spotlight Series

De Spotlight Series van Aruba International Film Festival (AIFF) is vanwege het grote succes van vorig jaar dit jaar uitgebreid naar twee dagen. Zowel zaterdag als zondag worden films uit de regio getoond en voor de makers valt er een publieksprijs te winnen. De programmering bevat, naast twee producties van eigen bodem, ook films uit Cuba, Puerto Rico, Bahamas, Bermuda, Jamaica en Montserrat. Dit jaar heeft de Spotlight Series een competitief element. Vijf films dingen mee voor een publieksprijs.

Voices From Mariel van regisseur Jim Carleton doet mee aan de competitie. In deze film wordt het verhaal verteld van 125.000 Cubaanse ballingen die in 1980 uit onvrede met de politieke en economische onderdrukking in hun land Cuba via de haven van Mariel ontvluchtten en naar de Verenigde Staten vertrokken. Dertig jaar later en met alle risico’s van dien, keert een ‘Marielito’ terug naar huis naar het land dat hem had afgewezen om opnieuw binding te vinden met de vrienden en geliefden die hij achterliet. Met de Mariel Boatlift als achtergrond, vertellen José García en andere Marielitos hun verhalen over het verlaten van hun thuisland en hun nieuwe leven in Amerika.

Fire Burn Babylon, die ook meedingt voor de publieksprijs, gaat over een drietal Rastafari’s uit het eilandje Montserrat, die na de vulkanische uitbarsting die het eiland nagenoeg verwoestte naar Londen verhuisden. Daar veranderden hun levens drastisch. Filmmaker Sarita Siegel, ook uit Montserrat, volgt de drie mannen – de stamoudsten- die hen begeleiden en de vrouwen die van hen houden.

Children of God van Kareem Mortimer uit de Bahama’s vertelt het verhaal van twee personen die hun ware gevoelens leren uiten in een land dat worstelt met gewelddadige homofobie. Jonny, een homoseksuele kunstenaar, dreigt zijn baan op de universiteit kwijt te raken, terwijl de conservatieve religieuze Lena kampt met haar afbrokkelende huwelijk. Beiden ontsnappen het stadsleven in Nassau en komen terecht op Eleuthera waar hun werelden op dramatische wijze botsen.

In het voorprogramma van deze film wordt 10 Ave Maria van de Arubaanse filmmakers Ryan Oduber en Francisco Pardo getoond. Ook deze korte film heeft als thema de (zelf-)acceptatie van homoseksuelen in een Caribische gemeenschap.

100.000 van Juan Agustín Márquez gaat over het overschot aan honden in Puerto Rico. In het stadje Barceloneta werden 80 honden op last van de burgemeester door sociale woningbouw van hun eigenaren ontnomen, om te worden afgemaakt. Het bedrijf dat de klus moest klaren, wilde het geld dat apart was gezet voor de spuitjes van de honden in eigen zak stoppen en besloot, tot grote schok van de eigenaren van de honden en de lokale bevolking, om de honden levend en wel van een brug af te gooien. Tot overmaat van ramp werden zij vrijgesproken door de rechter voor deze daad.

Hoge verwachtingen zijn er voor de film Curaçao van Sarah Vos en Sander Snoep. De makers doken onder in de Nederlandse gemeenschap op het eiland en filmden mee tijdens een cursus in de lokale vestiging van Albert Heijn. Het beeld dat de kijker krijgt is ontluisterend. De zwarte en witte eilandbewoners op Curaçao spreken elkaar nauwelijks en in de film wordt langzaam duidelijk dat de Nederlanders nauwelijks een idee hebben van hun eigen aandeel in de geschiedenis op het eiland. En al helemaal niet van de verstrekkende gevolgen daarvan op de huidige samenleving.

Als voorprogramma wordt de korte experimentele film van Arubaanse bodem Muhe Frida vertoond. Hierin wordt door de lokale kunstenaar Alydia Wever een visuele ode gebracht aan de Mexicaanse schilderes Frida Kahlo. De film wordt vertoond in de aanloop naar een multidisciplinaire theatervoorstelling met dezelfde titel.

Niet meedingen voor de publieksprijs
Muhe Frida wordt ook vertoond als voorprogramma voor de documentaire Mr. Happy Man uit Bermuda, van regisseur Matt Morris. In deze film, die buiten de competitie om wordt getoond en dus geen kans maakt op een publieksprijs, maakt de kijker kennis met Johnny Barnes. Barnes is een begrip in Bermuda. Hij heeft namelijk als levensdoel anderen gelukkig te maken en schijnt daar erg goed in te zijn. Maar de centrale vraag in de film is verraderlijk. Wat nou als iedereen altijd van elkaar hield?

La Fuga van de Portoricaanse regisseur Edmundo H. Rodriguez vertelt het verhaal van de familie Orama, trotse eigenaren van een succesvolle koffieplantage. De jongste dochter Isabel staat op het punt om te trouwen met haar verloofde Gerardo, maar overweegt te vluchten.

De laatste film die niet voor een prijs meedingt is Rise Up van Luciano Blotta. In deze documentaire gaat de maker diep in de wereld van de Jamaicaanse reggae- en dancehallmuziek. Geen kleiner of armer land heeft een grotere bijdrage geleverd aan de muziek dan Jamaica sinds de afgelopen eeuw. In deze film wordt het verhaal verteld van drie jonge beginnende artiesten.

Caribbean Spotlight Series van AIFF vindt morgen en zondag plaats in Paseo Herencia, tussen elf uur ’s ochtends en half vier ’s middags.

[uit Amigoe, 10 juni 2011]

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter