blog | werkgroep caraïbische letteren

Boze reacties op reclame-posts van beroemdheden over Saudisch festival

Wie menig influencer, actrice, acteur, topmodel of artiest volgt, kon er afgelopen week amper onderuit: er was een groot muziekfestival in Saudi-Arabië en daarover werd het nodige op social media geplaatst. De berichten waren veelal positief over het festival en over het land. Vooral dat laatste levert kritiek op.

Afrojack, artiestennaam van Nick Leonardus van de Wall (Spijkenisse, 9 september 1987), is een Nederlandse diskjockey en muziekproducent van Surinaamse afkomst. Hij stond in 2018 op nummer 8 in de top 100-lijst van het Britse tijdschrift DJ Magazine. / Wikipedia – foto Aart G. Broek

[—] De Nederlandse dj Afrojack, die optrad tijdens het festival, schreef bij zijn foto’s: “Trots om deel uit te maken van de weg naar toekomst in Riyadh!” Influencer Sanne Vloet schreef: “Klaar om Riyadh te ontdekken, MDL Beast was geweldig!”

De positieve teksten blijken niet allemaal perse uit het hart te komen. Tegen persbureau AP zegt de organisatie dat er geld is betaald aan influencers om tijdens of na het festival reclame te maken voor Saudi-Arabië. Halima Aden gebruikt ook de hashtag #mdlbeastbrandambassador. Wie er allemaal zijn betaald en om wat voor bedragen het ging, is niet bekend.

Lees de beschouwing op NOS-website, 23 december 2019

Het zuur / foto Aart G. Broek - www.klasse-oplossingen
Het zuur / foto Aart G. Broek

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter