blog | werkgroep caraïbische letteren

Boekwinkeltjes.nl sluit jaar op hoge noot af

door Ruben Molenaar

Wanneer de laatste weken van december ingaan, kijken we allemaal naar hoe we het afgelopen jaar gepresteerd hebben. Eelco Nammensma, eigenaar van de populaire site Boekwinkeltjes.nl, kan tevreden zijn: in 2013 hebben via deze site talloze boeken een nieuw huis gevonden. Zo zijn er in oktober 5 procent en in november 3 procent meer tweedehands boeken verkocht dan in diezelfde maanden een jaar geleden. Waar komt deze groei vandaan? Ruben Molenaar sprak voor Boekennieuws met eigenaar Eelco Nammensma.
Ik denk dat de belangrijkste vraag voor zich spreekt – we horen continu dat het zo slecht gaat in boekenland, maar toch heeft u de wind in uw zeilen. Wat doet Boekwinkeltjes.nl anders dan zijn concurrenten?
“De crisis in boekenland blijft inderdaad doorgaan. Toch denk ik dat het succes van Boekwinkeltjes.nl los staat daarvan. Vooral het grote aanbod en de prijzen van de verkopers trekt de bezoekers aan. Door de betrouwbaarheid van alle verkopers blijft de naam van Boekwinkeltjes.nl van mond tot mond gaan.”
Als ik op Google zoek naar ‘tweedehands boeken’ is Boekwinkeltjes.nl het eerste zoekresultaat. Die uitstekende zichtbaarheid zal vast helpen. Wat heeft u gedaan om bovenaan het lijstje te komen? Is het gewoon en kwestie van de juiste sleutelwoorden?
“De Google-ranking is te danken aan het lange bestaan, de vele bezoekers en technische indeling van de website. Al zeker vijf jaar lang staat Boekwinkeltjes.nl op de eerste plaats wanneer je zoekt op tweedehands boeken. We werken wel continu aan technische verbeterpunten om deze plek te blijven handhaven.”
Wat voor soort klanten bezoeken Boekwinkeltjes.nl vooral? Gaat het om hobbyisten die eens in de zoveel tijd een enkel boek kopen, of zijn er ook afnemers die massaal inkopen (en dat dan later weer doorverkopen)?
“De klanten van Boekwinkeltjes.nl zijn hoofdzakelijk boekenliefhebbers die inderdaad eens in de zoveel tijd een of vaak meerdere boeken kopen. De afnemers die massaal inkopen doen dat vaak voor hun eigen verzameling. Wederverkopers zijn antiquariaten of boekwinkels die een enkel boek voor een klant bestellen. Maar de aantallen van wederverkopers staan niet in verhouding tot die van andere kopers.”
Wat tweedehands boeken betreft, vind ik het zelf altijd prettig om mijn boeken nieuw te kopen…
“Boekwinkeltjes.nl is gegroeid door mond tot mond reclame. Het is in ieder geval zeer belangrijk om te weten wat je kopers en verkopers willen en daar de techniek, bedrijfsvoering en marketing op aan te passen.”
Ik kan heel slecht omgaan met ezelsoren of bekraste kaften. Sta ik daar dan alleen in? Is het met boeken net zo als met Chinese theepotten, dat de eventuele eigenaarshistorie en gebruikssporen deel uitmaken van de charme van het boek?
“Dat is een interessant punt. Veel verkopers op Boekwinkeltjes.nl zijn echte boekenliefhebbers. Zij gaan met meer zorg met boeken om dan anderen. In reacties van klanten zien wij regelmatig dat de staat van het boek zeer van belang is, hierop worden de verkopers vaak gecomplimenteerd. Wij merken zeker dat verkopers die in goede staat verkerende tweedehands boeken verkopen het erg goed doen. Daarnaast zijn er ook zeker veel kopers die het gaat om de inhoud van het boek. Toch zal je een ezelsoor nauwelijks terugzien in de boeken die te koop staan, dat getuigt van onvoorzichtig handelen. Je zult eerder een enigszins verkleurd boek vinden.
De redenen waarom deze kopers tweedehandse boeken kopen hebben we onlangs onderzocht. Ongeveer 38 procent schaft tweedehands boeken aan omdat de aanschafprijs lager is, maar 54 procent koopt een tweedehands boek omdat het nieuw niet meer wordt aangeboden. Opmerkelijk was dat 85 procent van de kopers nog nooit e-books gekocht heeft.”
Als een concurrent nu leest dat u het zo goed doet en u vraagt om advies, wat vertelt u hem dan?
“Dat is een lastige vraag. Boekwinkeltjes.nl is gegroeid door mond tot mond  reclame. Het is in ieder geval zeer belangrijk om te weten wat je kopers en verkopers willen en daar de techniek, bedrijfsvoering en marketing op aan te passen.”
En tot slot, wat zijn uw plannen voor 2014?
“Onze plannen voor 2014 zijn onder andere de lancering van de iPhone-app. Deze is vrij lang in ontwikkeling geweest, het resultaat mag er zeker zijn. Ook zal een vernieuwd technisch platform komen, wat vooral het gebruiksgemak van de website zal verbeteren. Verder zullen we meer naar buiten treden met onder andere advertenties in verschillende bladen en doorgaan met stationsreclame.”
Onlangs heeft Boekwinkeltjes.nl een enquête gehouden onder zijn bezoekers – 23% gaf de site een 7 en 72% gaf een score van 8 of hoger. Met zulke resultaten is het niet moeilijk om het jaar tevreden af te sluiten – en wellicht volgend jaar vrolijk door te groeien.
[van Boekennieuws, 18-12-2013]
on 20.12.2013 at 14:03
Tags: /

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter