blog | werkgroep caraïbische letteren
0
 

Behoud kawinamuziek belangrijk voor identiteit Afro’s

door Audry Wajwakana

 
Paramaribo – De traditionele kawinamuziek dreigt door invloeden van andere muziekstijlen verloren te gaan. Inleider Henri Ceder uitte zondagochtend te Sarafina, zijn bezorgdheid hierover tijdens een lezing over de ontwikkeling van de kawinamuziek vanaf de slavernij tot heden. “Het is belangrijk dat mensen hun roots hierin terugvinden. Als je niet weet vanwaar je komt, weet je in het leven ook niet waar je naar toe gaat”, gaf Ceder de aanwezigen mee.
Het lijkt op een kawina workshop. Tijdens een lezing over de ontwikkeling van kawinamuziek op het adres van Fiti fu Wini, werd aan het publiek gevraagd wie het wilde proberen. Tot verrassing lieten de vrouwen zich niet tweemaal vragen, de mannen lieten het juist afweten. Foto: Charles Chang.
Geschiedenis
Ceder is voorzitter van Surinaamse Artiesten Vereniging in oprichting en van de Stichting Sukru Sani. In zijn presentatie vertelde Ceder over de ontstaansgeschiedenis van de kawina. Deze is een puur creoolse volksmuziek die na de afschaffing van de slavernij in 1863 verder tot ontwikkeling is gebracht. Tijdens de slavernij communiceerden de slaven met zang middels vraag en antwoord. Hierdoor is de traditionele kawina ontstaan die raakvlakken heeft met gospelmuziek in het meerstemmige vraag- en antwoordspel. De muziek werd begeleid met traditionele percussie-instrumenten. Het vraag- en antwoordsysteem is daardoor uitgegroeid tot een ritmische dans. De teksten waren van oorsprong religieus en na de slavernij veranderden deze naar maatschappijkritische tot zelfs politieke passages. De kawina is ook heel goed geïntegreerd bij andere bevolkingsgroepen. Daarbij bezingen en bespelen Javaanse en Hindostaanse bands dit genre. “Een gegeven waarop wij als Afro’s trots kunnen zijn”, zegt Ceder.
Behoud
Tegenwoordig wordt de kawinamuziek weggedrukt door de vermenging met andere populaire muziekstijlen zoals kaseko, kaskawi en kabula. Over het laatste sprak Ceder zijn afkeuring uit. “Ik schaam me er soms voor én het is niet onze muziek”, legde Ceder uit. De andere (populaire) stijlen, waarvoor jongeren meer aandacht hebben, hebben ertoe geleid dat de kawina minder actief wordt bespeeld. Om dit muziekgenre te behouden had Naks in 2011 het initiatief genomen om een kawinafestival te organiseren. “Dit was een positieve insteek om de muziek weer de plek te geven die deze verdient in Suriname”, vindt Ceder. De muziekkenner geeft aan structureel activiteiten te zullen organiseren die ervoor moeten zorgen dat de traditionele kawina niet uitsterft. Na de presentatie konden belangstellenden de instrumenten uitproberen. De kwa-kwa bangi, har kawna, kot kawna, timba en sek seki werden passioneel bespeeld door de aanwezigen.
[uit de Ware Tijd, 26/02/2013]

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter