blog | werkgroep caraïbische letteren

Aruba in Hollywood documentaire

The Greatest Movie Ever Sold, een Amerikaanse documentaire over merkbeheer, reclame en productplaatsing, is recentelijk in Los Angeles in première gegaan. Aruba werd hierbij onder meer vertegenwoordigd door Jan Allen, verkoopmedewerker Aruba Tourism Authority (ATA). Een deel van de film is namelijk opgenomen op het strand voor het Hyatt Aruba hotel.

De première werd onder meer gesponsord door ATA, die hiermee het nieuwe imago en logo van Aruba wil promoten. Ook wil ATA de aandacht vestigen op de deelname van Aruba in deze documentaire. Allen sprak voor de première, tijdens een persmoment, met enkele Amerikaanse journalisten over de rol van Aruba in de film. Daarnaast deelden ze promotiematerialen uit. Bovendien staat het Aruba logo prominent op de filmposter. Enkele Arubaanse personen die in deze film verschijnen zijn onder meer Frits Israel als marketingdirecteur ATA, Ahata-directeur Jim Hepple en voormalig Hyatt Aruba manager Suzy Santiago. Doel van de sponsoring is om Aruba te promoten als topbestemming in de Cariben.

De film is geregisseerd door Morgan Spurlock, die ook de maker is van de documentaire Super Size Me over het effect van een dieet van alleen maar fastfood. Het bijzondere van zijn nieuwe film is dat deze gaat over marketing en volledig is betaald door sponsors. Een nieuw fenomeen in documentaires, in tegenstelling tot films waar steeds meer gebruik wordt gemaakt van partnerschappen met merken om de film te financieren en te promoten.

[uit Amigoe, 9 mei 2011]

on 11.05.2011 at 9:08
Tags: /

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter