blog | werkgroep caraïbische letteren
0
 

Apoplectic European Tour: ‘Je moet gewoon brutaal durven zijn’

door Stuart Rahan

Amsterdam – Het krioelt van de rockbandjes in Europa. Toch tonen de bandleden van Suriname’s populairste rockband, Apoplectic de durf en het lef om een tour te wagen: de ‘Unleash Invasion Tour’. Zij hopen Nederland (Amsterdam) en België (Antwerpen) een week lang, van 29 april tot en met 5 mei, met concerten plat te krijgen met hun muziek.
“Soms moet je gewoon brutaal zijn”, reageert gitarist Riezvi Jessurun. De band vertrekt vandaag naar Nederland.
Die brutaliteit hadden zij ook toen zij hun eerst cd wilden maken in de Platinum Sound Studios in New York. Met een beetje ondersteuning van landgenoot Serge ‘Sergical’ Tsai, de hoofdengineer, werd het album Unleash opgenomen. Elf zelf geschreven en gearrangeerde nummers waren het resultaat met Goin’ Home als titeltrack. Grootheden als Rihanna, John Legend, Wyclef Jean en Busta Rhymes maken ook regelmatig opnames in deze studio’s.
Muzikale ambities
Zij verwachten veel van de Europese tour. Naast muziek maken is het voor het eerst dat de band voor langere tijd samen op pad is. “Wij verwachten intern een goede teambuilding, een chemie. Elkaar van een andere kant leren kennen. Daarnaast verwachten wij goed bezochte shows, vol sfeer en gezelligheid. Zoals we dat in Suriname doen”, spreekt Jessurun zich hoopvol uit. Na jaren covers te hebben gespeeld, dragen de vijf bandleden met hun eigen referentiekader bij tot het geheel eigen ‘aploplectisch’ geluid dat te herleiden is naar muziek van The Shadows tot het huidige wereldwijd populaire U2. “Bij het schrijven van liederen proberen we niet aan elkaars partijen te komen. We laten het lied lopen en aan het eind bepalen we als we er tevreden mee zijn. We doen het intussen al zolang, dat het soms lijkt alsof we onze eigen nummers coveren.” Toch blijft Apoplectic zichzelf kritisch begeleiden en evalueren. Internationaal willen zij ook een naam vestigen, ofschoon de bandleden zich bewust zijn van de zware concurrentie.

Of zij die concurrentie aankunnen, hangt grotendeels af van waarin zij als band bereid zijn te investeren. De kleine Surinaamse markt dwingt om naast de muzikale ambities vooral te investeren in een persoonlijke sociale carrière. Jessurun is bijvoorbeeld arts in opleiding en voorzangeres Audrey Bakrude is stewardess. “Dit is een dilemma. We komen uit een maatschappij waarvan we weten dat het een zwaar en moeilijk leven is, wil je alleen muziek doen. Uiteindelijk ga je voor zekerheid en kies je een baan op basis hiervan. Ik heb altijd al arts willen worden. Een erfelijke belasting denk ik. Wil ik mijn muziek blijven maken en genieten van mijn dure gitaren, dan zal ik wel een beter inkomen moeten hebben. We proberen het meeste hieruit te halen, zolang we kunnen. “Go big or go home”, roept Jessurun dan. Op den duur zullen keuzes gemaakt moeten worden want ambities als het spelen voor volle stadions met gillende fans, wil Jessurun ook niet missen. Nu alvast hun eerste schreden op de internationale muzikale ladder nemen en zo hoog mogelijk proberen te komen. De eerste performance van Apoplectic is op 29 april in Bourbonstreet in Amsterdam en de tour wordt op 5 mei afgesloten tijdens het Bevrijdingsfestival in Amsterdam Zuidoost.

[uit de Ware Tijd, 26/04/2013]

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter