blog | werkgroep caraïbische letteren

Amos Balentin Tumbakoning 2012

Het Tumbafestival 2012 is voorbij. Zoals velen hadden verwacht, werd de in Nederland woonachtige zanger Amos Balentin vannacht rond vier uur tot Tumbakoning gekroond. ‘Un humilde piedra’ (Een bescheiden steentje), titel van de tumba van Balentin, is een eigen compositie die hij vier jaar geleden heeft bedacht.

Afgelopen december heeft hij de arrangeur Gregory Colina benaderd met het verzoek om de tekst en de melodie muzikaal te instrumenteren. Colina vertelde vannacht een anekdote dat Balentin hem de tekst en melodie heeft toegestuurd met het verzoek om deze zo spoedig mogelijk te arrangeren. Al de volgende dag belde Balentin met de vraag of het arrangement klaar was, waarop Colina antwoordde: Je hebt vier jaar genomen om de tekst te schrijven. Hoe kan je denken dat ik het in één dag kan arrangeren?

Een bomvol Curaçao Festival Center was gisteravond het toneel voor de presentatie van 29 zangers die 29 composities vertolkten. Het Tumbafestival is eenmaal een festival van componisten en niet van zangers, hoewel de wijze hoe de compositie geïnterpreteerd wordt toch van enige invloed is op het uiteindelijke oordeel van de jury. Het festival begon met de gebruikelijke toespraken van de voorzitter van de Amak, Manfred ‘Feco’ Gomez, de minister van Cultuur Lionel Jansen en van minister-president Gerrit Schotte. Verschillende hoogwaardigheidsbekleders van Aruba, waaronder de gouverneur van het eiland, Fredis Refunjol en diverse Statenleden gaven acte de présence in het CFC.

Het programma verliep rustig, hier en daar onderbroken door een paar regenbuien. Rond middernacht begon het festival naar een climax toe te groeien met de presentatie ERA Outentiko.

In tegenstelling tot woensdag, koos Hendrik de Windt ervoor om deze keer vóór Amos Balentin op te treden. Het was een briljante performance van De Windt, die het goed lukte om zijn emoties in bedwang te houden. Het publiek reageerde euforisch. Edoch, De Windt koos ervoor om zijn tumba met acht uitroepen te verlengen met als gevolg, het rode licht van de jury dat aanwees dat hij in de strafpuntenzone was beland. Jammer. Heel jammer.

Maar het was de avond van Amos. Zijn vertolking was feilloos, hoewel hij duidelijk onder indruk was van de manier hoe het publiek op de tumba van Hendrik de Windt reageerde. Een ietwat beduusder vertolking dan afgelopen woensdag. Maar desalniettemin werd hij als het ware door het publiek gedragen.

De presentatie van Gio Fuertisimo werd helaas vlak voor de presentatie van de grote favoriet, Djuric Virginie, door een flinke bui onderbroken. Nadat het festival na een minuut of tien werd hervat was het publiek al flink bekoeld, wat enigszins haar uitwerking had op de optredens van Virginie en van Gilbert ‘Dibo’ Doran, ook een grote favoriet. Maar het was Urvin ‘Luwi’ Jano met Gio Fuertisimo die het publiek eventjes deed stilstaan met de vraag: “Waar komt deze fantastische tumba vandaan?”

Na het optreden van Tune was het zover. Het Tumbafestival 2012 werd een feit. Restte nog het eerbetoon aan Carlos Coffie, die met de muziekformatie Follow Me zijn legendarische tumba van 1982 ‘Dodo kim’e momo’ op voortreffelijke wijze interpreteerde. Daarna was het de beurt aan Hendrik de Windt om afscheid te nemen als Tumbakoning 2011, een geweldig afscheid van een waardige tumbamonarch.

Toen was het zover. De aankondiging van de winnaars van de diverse prijzen. Als meest originele tumba heeft de jury ‘Pastechi Kayente’ van Renard Hurtado uitgekozen. Beste tekst werd ‘Wak bo ta wak’ van Hendrik de Windt. Beste instrumentatie, Gregory Colina voor het arrangement van ‘Un humilde piedra’ geïnterpreteerd door Amos Balentin.

De vijf finalisten werden daarna door de ceremoniemeesters bekendgemaakt: Djuric Viginie op de vijfde plaats, Igmar La Reine op de vierde, Gilber ‘Dibo’ Doran op de derde, Urvin Jano op de tweede plaats en Amos Balentin de absolute winnaar.

[uit Amigoe, 4 februari 2012]

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter