blog | werkgroep caraïbische letteren

Aafke In Wonderland: Suitsupply

door Aafke Romeijn


Aafke Romeijn doet nuchter verslag van gestoorde scènes in de wondere wereld van onze maatschappij, media en onderwijs.

Deze week hingen ze er opeens weer, de jaarlijks terugkerende reclameposters van Suitsupply. Inmiddels is het een traditie met drie vaste ingrediënten: lekkere naakte wijven, mannen in pak en een flinke portie smakeloosheid. En jawel hoor, ook dit jaar hebben de reclamemakers zich van hun taak gekweten: kleine mannetjes in pak gebruiken grote, naakte, donkere vrouwen als speeltuin. De pakken die verkocht moeten worden, zijn nauwelijks te zien. Een relletje is geboren. Missie: wederom geslaagd.

suitsupply untitled_design_86

 

Natuurlijk luidt mijn eerste reactie: “Gatverdamme, ga uit mijn oog, vieze seksistische campagne!” Maar nog terwijl ik op de rotonde reed waarlangs ik de abri zag hangen, dacht ik: “Nope, mij gaan ze niet hebben dit keer.” De instinctieve afkeer die zo’n poster bij mij (en vele anderen) oproept, is namelijk precies waar dit bedrijf op mikt. Wij, feministen, zijn inmiddels namelijk a force to reckon with.

Zo gaat het iedere keer wanneer een activistische groep van zich laat horen en de goegemeente vindt dat die groep een te luide stem begint te krijgen. Men begint te prikken. ‘Kijk, als je dit zegt, dan worden ze boos! Allemaal!’ Het is als het pesten van je kleine kleuterbroertje. Een beetje sarren tot ‘ie ontploft. En dan lachen om zijn onbeheerste en onbeholpen woede. Ik kan me nog goed herinneren hoe mijn zusje me het bloed onder de nagels vandaan haalde, om vervolgens huilend naar mama te rennen om te zeggen dat ik haar geknepen had.

 

suitsupplyreversed

Woede gaat ons niet helpen, zeker niet wanneer het Suitsupply-campagnes betreft. Voorspelbare woede verkoopt namelijk goed. Ik, persoonlijk, weiger me te laten gebruiken als een onbeholpen kleuterbroertje. Suitsupply verdient het niet naar mij te kunnen wijzen met de woorden: ‘Kijk, mannen, zo maak je de vrouwtjes boos! Lachen!’ Woede is nodig om processen op gang te brengen, maar laat het slechts een drijfveer zijn. Neem afstand, analyseer en kaats de bal beheerst terug. Maak het inzichtelijk. Dat klinkt misschien saai, maar het verkoopt in ieder geval minder maatpakken en levert een stuk meer bewustwording op.

[van Vileine, 27 februari 2016]

on 06.03.2016 at 23:03
Tags: /

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter