blog | werkgroep caraïbische letteren

De positie van de niet-westerse kunstenaar

Op vrijdag 22 januari vindt in het Tropenmuseum in Amsterdam een symposium plaats over de positie van niet-westerse kunstenaars, waar het werk van de Surinaamse kunstenaar Marcel Pinas en de Indonesische kunstenaar Heri Dono als casus wordt gepresenteerd.

Programma

14:00 – 14:05 uur Welkomstwoord door Marije Plomp,
namens KIT en KITLV

14:05 – 14:35 uur Drs. Pim Westerkamp,
conservator Zuidoost-Azië,
‘De tentoonstelling “De Dono Code”’

14:35 – 15:05 uur Prof.dr. Alex van Stipriaan Luïscius, conservator Latijns-Amerika en de
Caraïben, ‘Marcel Pinas en hedendaagse Marronkunst in het Tropenmuseum’

15:05 – 15:20 uur Pauze

15:20 – 16:00 uur Vragen en discussie

16:00 – 17:00 uur Gelegenheid tot bezichtiging van de tentoonstellingen

Heri Dono – ‘De Dono Code’

De Indonesische kunstenaar Heri Dono levert met zijn schilderijen, beelden en installaties kritisch en vaak humoristisch commentaar op actuele politieke en maatschappelijke problemen in zijn land. Hij maakt gebruik van kunstvormen en objecten die iedereen in zijn land kent; het wayangspel, fietstaxi’s en voorouderbeelden. Centraal thema is de veranderende Indonesische samenleving die niet los staat van ontwikkelingen in de rest van de wereld. Het verhaal is voor een breed publiek bedoeld; het is weliswaar gecodeerd − want openlijk politici bekritiseren was riskant in Indonesië − maar tegelijkertijd voor iedereen herkenbaar en begrijpelijk. Met ‘De Dono Code’ neemt de kunstenaar de positie in van de clown die spottend en speels kritiek levert.

Marcel Pinas


Als zoon van N’dyuka Marrons is Marcel Pinas een nazaat van degenen die de slavernij ontvluchtten en in het Surinaamse bos hun Afrikaanse erfenis opnieuw vormgaven. Pinas plaatst zichzelf nadrukkelijk in deze traditie. Hij gebruikt motieven, objecten en materialen uit de N’dyuka of Aukaner cultuur en geeft daar vervolgens zijn eigen vorm aan. Zo gebruikt hij bijvoorbeeld het karakteristieke marron houtsnijwerk, of olielampen of het esoterische Afaka schrift om zijn verhaal te vertellen. Centraal daarin staat zijn motto “Kibri a Kulturu” (Behoud of bescherm de cultuur). In opdracht van het Tropenmuseum ontwierp Pinas een installatie waarin een deel van de collectie uit het Tropenmuseum werd ingezet voor een eigentijds beeld van de verbinding tussen Afrika en Latijns-Amerika.

Opening Vrijdag 22 januari 2010, 14.00-17.00 uur
Locatie: Koninklijk Instituut voor de Tropen
Zaal: Mauritszaal
Adres: Mauritskade 63, Amsterdam
Entree: gratis
Aanmelden verplicht via: kitlv@kitlv.nl of 071 527 2295
www.kitlv.nl

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter