blog | werkgroep caraïbische letteren

CARIFESTA: The Caribbean Festival of Creative Arts

door William L. Man A Hing

The Caribbean Festival of Creative Arts (Carifesta) (1) is een alomvattend cultureel festival van de Caraȉbische landen en gebieden dat ondersteund wordt door andere buurlanden van het hele Amerikaanse continent van Noord tot Zuid. Op instigatie van President Forbes Burnham werd 1972 de eerste editie van de Carifesta gehouden in Georgetown, de hoofdstad van Guyana.

De Surinaamse delegatie vertrekt naar Cuba, zomer 1979

De actuele XVe editie die na een opschorting was gepland voor 2022 in Antigua en Berbuda, is in overleg met het Caricom-secretariaat (2) thans afgezegd onder druk van de heersende problematiek rond de covid-19 pandemie.

Suriname als gastland

Suriname ontving bij toerbeurt al twee keer de eer het internationale culturele festival te mogen organiseren:
– 2003, de VIIIe editie, onder president Ronald Venetiaan, en
– 2013, de XIe editie, onder president Desi Bouterse.

De IIIe CARIFESTA  in Cuba

Zomer 1979 vertrok onder leiding van minister R. R. Venetiaan een omvangrijke delegatie naar de 3ra Carifesta die onder het motto: “A Rainbow of Peoples Under One Caribbean Sun” op Cuba werd gehouden van 16-22 juli 1979 met 28 landen van het hele Amerikaanse continent.
Dat voor deze gelegenheid de keuze was gevallen op Cuba is opmerkelijk aangezien dit land niet behoort tot de Caricom lidlanden. Vertegenwoordigd waren onder andere: de Dominicaanse Republiek, Mexico, Nicaragua, Venezuela en Brazilië, en verder waren er instellingen van Texas en Florida.

De Surinaamse afvaardiging bestond uit een bont gezelschap van diverse musici, dansers, schilders, culturele werkers en tal van overheidsfunctionarissen. De deelnemers werden in het centrum van Havana ondergebracht in twee hotels: Hotel Nacional de Cuba en Hotel Tryp Habana Libre, het vroegere Hilton Hotel.

Leden van de Surinaamse delegatie op Carifesta in Cuba.

Sranan manifestaties

Als actieve deelnemers uit Suriname staan in de Carifesta-uitgave de volgende personen en groepen vermeld:

“ – Solisten: Mavis Noordwijk; Ram Kelhanan; Maatti Ramautar; Gorasingh (Indiase danser);
– Folkloristische groepen: Amerindiaanse Groep; Saramaccaanse Drum Groep Denku; Folkloristisch Ballet Kaseko Masters;
– Muzikale Groepen: Groep Alonki; Gamelan Orkest; Sangheet 79;
– Experimentele Groep;
– Instrumentalisten: Ronald Snijders; Stanley Noordpool; Robby Faverey.”

Daarnaast reisden er enkele schrijvers mee.

De optredens van de Hindostaanse, Javaanse, Indiaanse en Marron muziek-, zang – en dansgroepen vonden plaats in een geïntegreerd en avondvullend program met vertegenwoordigers van andere deelnemende landen. 

De presentaties van de Surinaamse deelnemers hadden over het algemeen een onverwacht en ongekend succes: de talrijke aanwezigen reageerden zeer enthousiast met veel en langdurig applaus.

Bijzonder veel bijval van het publiek vond de voordracht van Dobru met zijn gedicht “Wan Bon” in de oorspronkelijke taal.  Zo groot was het enthousiasme voor de declamatie van de dichter dat de voordracht herhaald diende te worden. Door het steeds luider geroep om herhaling ontaardde de sfeer in een babylonisch gejoel dat het publiek slechts door een resoluut optreden van de straffe leiding tot rust kon worden gebracht. Op deze wijze werd ook een verder optreden van Dobru verhinderd.

Een persoonlijke reactie op een ander Surinaams onderdeel kwam van de Cubaanse musicus Leo Brouwer die zeer benieuwd was naar de achtergrond van de gitaristen Robby Faverey en Stanley Noordpool;
deze solisten hanteerden naar zijn oordeel duidelijk een verschillende speelstijl.

Naast de podium-optredens van Surinaamse zijde werd in het Nationaal Museum voor Schone Kunsten door Jules Chin A Foeng een bescheiden tentoonstelling opgezet van moderne Surinaamse schilderkunst.
De tentoongestelde stukken maakten deel uit van een collectie die was meegenomen uit Suriname.

Bijzondere ontmoetingen

Dobru die een onverholen bewondering koesterde voor de Noordkoreaanse Leider Kim IL-Sung vertrouwde ons toe dat hij een afspraak had weten te maken met de Noordkoreaanse Ambassade. Hij nodigde daarop enkelen van ons uit hem te vergezellen bij zijn beleefdheidsbezoek.

Hoogtepunt van de Surinaamse deelneming aan deze internationale culturele samenkomst was ongetwijfeld de ontvangst van minister R. Venetiaan door President Fidel Castro in particuliere audiëntie. Dit eerbetoon mocht door enkelen van ons worden bijgewoond.
El Gran Líder bleek een grote en imposante persoonlijkheid die gestoken was in een onberispelijk groen kostuum en glimmende laarzen; hij werd omringd door een opvallend aantal veiligheidsfunctionarissen.

De intimiteit van de besloten samenkomst markeerde een unieke gelegenheid om van dichtbij kennis te maken met deze historische figuur.

La Habana: Caraïbische metropool

In kleine groepjes van wisselende samenstelling werd door ons een bezoek gebracht aan verschillende bezienswaardigheden in Havana. Bezocht werden onder andere: El Malecón (Zeedijk); Museo y Memorial de la Revolución met kanoniersboot Granma; Casa de Las Américas (centrum / bibliotheek van ZuidAmerikaanse literatuur opgericht door Directrice Haydée Santamaría); Memorial a José Martí; Museo de Las Bellas Artes de La Habana; Tropicana (Theater met eigen shows, ooit in Suriname omschreven als een nachtclub in de bomen).

Vele imposante bouwwerken en lege warenhuizen in het oude centrum van de stad waren nog niet gerestaureerd; hun gevels vertoonden talrijke inslagen van kogelregens in de gevoerde vrijheidsstrijd. Voor inkopen werden we doorverwezen naar een tax-free shop voor buitenlanders.

Verslaglegging en slot


Gedurende het festival werden de activiteiten en manifestaties  van de verschillende deelnemende landen met hun vertegenwoordigers dagelijks op de voet gevolgd door dagblad Granma, officieel orgaan van het Centraal Comité van de Communistische Partij van Cuba. De kwaliteit van papier en drukwerk van de krant was evenwel van een dermate kwaliteit dat conservering daarvan een onmogelijke opgave was. Van een andere orde is de kleurrijke verslaglegging die in boekvorm is verschenen met onder andere een opvallend aantal opnames in zwart/wit en kleur van diverse deelnemers en artefacten van Suriname.

Rest nog te vermelden dat het vervoer van Suriname naar Havana en terug op behoorlijke wijze werd verzorgd door de nationale vliegtuigmaatschappij Cubana de Aviación met een Russische IL-62M.

(1) CARIFESTA: “ Caribbean Festival of Arts, commonly known as CARIFESTA, is an international multicultural event organized on a periodic basis by the countries of the Caribbean. The main purpose is to gather artists, musicians, authors, and to exhibit the folkloric and artistic manifestations of the Caribbean and Latin American region”:
www: caricom.org/carifesta-through-the-years;
(raadpleegdatum: 03-01-2022)

(2) CARICOM (oprichting 1 augustus 1973 te Chaguaramas, Trinidad) staat voor Caribbean Community and Common Market met 15 lidlanden waarvan Haïti en Suriname (per 4 juli 1995 het 14e volledige lid) als enige niet-Anglophone lidlanden; en verder 5 geassocieerde leden en 8 waarnemende leden (waarvan ook: Aruba, Curaҫao en Sint Maarten).

Caricom:
– https:nl.m/wikipedia.org/Caricom;
– www.gov.sr/themas/samenwerkingsverbanden/Caricom; (raadpleegdatum: 03-01-2022)


Geraadpleegd

ANTIGUA:
Antigua Withdraws from Hosting Carifesta Next Year:
https://www.caribbeannationalweekly.com/entertainment/antigua-withdraws-from-hosting-carifesta-next-year/
(raadpleegdatum: 29-12-2021);

CARIFESTA:

https://caricom.org/history-of-carifesta/
(raadpleegdatum: 29-12-2021)

CARIFESTA 79 Cuba:
Auteurs: Raúl Víctor Martínez; Alejandro Ríos; Margarita Torres. Editorial Orbe, 1981, Ciudad de La Habana. Tekst in Engels, Frans en Spaans,  met veel fotomateriaal. Oclc no.: 11698071. Zie WorldCat voor beschikbaarheid in bibliotheken; (raadpleegdatum: 24-12-2016)

FIDEL CASTRO: political leader of Cuba;
https://www.britannica.com/biography/Fidel-Castro;
(raadpleegdatum: 29-12-2021)

“Diario Granma”. Granma Archives Index for 1979. Lanic.
http://lanic.utexas.edu/project/granma/1979.html
(raadpleegdatum: 24-12-2016)

Suzanne Donner: Cubans holding festival;http://www.nytimes.com/1979/05/20/archives/notes-cubans-holding-festival-the-first-state-holy-land-cruise.html?_r=0
(raadpleegdatum: 24-12-2016)

“Dragers van Sarnami Cultuur (5)”:

https://www.facebook.com/DagbladSuriname/?fref=nf

https://www.facebook.com/DagbladSuriname/photos/a.116051921814758.28785.115795598507057/831619976924612/?type=3&comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22O%22%7D12 juni 2015 ·
(raadpleegdatum: 24-12-2016)

In verband met de herdenking van 142 jaar Hindoestaanse immigratie op 5 juni 2015 worden enkele markante baithak gana zangers en muzikanten belicht. In deel 5 in de serie ‘Dragers Sarnami Cultuur’, een beknopte biografie van de zanger Robby Oedietram (1955-2015).

HAVANA:
https://en.wikipedia.org/wiki/Havana#Hotel_Tryp_Habana_Libre
(raadpleegdatum: 29-12-2021)

Donovan Mijnals: “Cubaanse band brengt album in Sranantongo uit”, in:
http://www.worldnieuws.com/de-ware-tijd/cubaanse-band-brengt-album-in-sranantongo-uit (i.h.b. Wan Bon van Dobru, 20-12-2016) (raadpleegdatum: 24-12-2016)

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter