blog | werkgroep caraïbische letteren

The Yard: een ander beeld van het hedendaagse Curaçao

door Quito Nicolaas

Als je voor het eerst de roman The Yard in handen hebt, deze omdraait en weer op de titel en op de omslag focust; dan denk je al gauw dat het om een doodeenvoudig roman gaat. Maar niets is minder waar. Het is een roman die een thema uit de Curaçaose sociale geschiedenis behandelt, maar dan op een geheel andere manier. Doorgaans lees je een Antilliaanse roman, waarbij soms de werkelijkheid verkracht wordt en de realiteit met de mantel der liefde wordt bedekt. In The Yard heeft de auteur Joseph Hart er voor gekozen om een dwarsdoorsnee van de Curaçaose maatschappij te geven en bepaalde gevoelige kwesties niet uit de weg te gaan.

Het verhaal begint met de herinneringen van Armani, die droomde van een nieuwe toekomst voor haar eiland. Opgegroeid in een van die steegjes in Otrobanda, werd zij door haar oma bijgepraat en zag Armani de verpaupering om zich heen vorm krijgen. Een van die verhalen was die over Shon Janchi’s yard, die haar deed besluiten om actie te voeren voor het behoud van het cultureel erfgoed op het eiland.

Haar zoektocht leidde tot het voeren van diverse gesprekken, bijeenkomsten met actievoerders en een confrontatie met zichzelf. Het is niet de eerste roman die de grondpolitiek als subthema heeft, maar het is wel de eerste die de belangenverstrengelingen bloot legt. Op de achtergrond lees je onder andere over Armani Afrikaanse expeditie en Damian, een neef van Armani, die haar zwanger had gemaakt en zelf ook politieke ambities koestert.

De roman dient echter niet gelezen te worden als een blauwdruk voor het voeren van actie. Vanuit een verschillend perspectief, laat de auteur zien wat de verschillende personages moesten ondergaan en welke offers zij moesten opbrengen. Ook belicht hij de machtsstructuren, de rol van de media en die van de overheid.

Joseph Hart doet met zijn roman een poging om de zwarte pagina uit het slavernijverleden definitief te sluiten en nu het magische datum van 10-10-10 voor de deur staat, met een frisse kijk de wereld te omarmen. In dat opzicht rekent de auteur af met langslepende veronderstellingen,onderliggende vooroordelen, tegenstellingen en koloniale retenties in een verdeelde samenleving.

De personages zijn allen goed geconstrueerd en komen goed tot leven. De karaktereigenschappen zijn aardig uitgediept en maakt van hen een mens van vlees en bloed. Iedere personage kent een scala aan eigenschappen en tegenstrijdigheden in hun karakter, die tot uiting kwam in hun temperament en gevoelsleven. De emotionele momenten zijn goed gedoseerd en door het verhaal heen verspreid.

Het verhaal dat ingebed ligt in een gecompliceerde verhaalstructuur, o.a. het feit dat achteraf blijkt dat Armani al die tijd eigenaar is geweest van Shon Janchi’s woning, maakt het eenmaal een geslaagd roman. Er is door de auteur goed nagedacht over de opzet en uitwerking van het verhaal.

De auteur laat door zijn manier van schrijven blijken dat hij geen verteller is die een oppervlakkig verhaal weet te vertellen. Hij is een schrijver die alle detailles weet te beschrijven, ofschoon het verhaal af en toe de vorm krijgt van een essay en minder die van een literair werk.

Anders is zijn beschrijving van de tweede en derde generatie migranten op het eiland en hun betrokkenheid in de samenleving. De manier waarop de auteur dat in zijn verhaal betrekt is prima, maar het kan ook stigmatiserend werken. Voor sommigen is deze roman pijnlijk, voor anderen is het verhelderend en bevestigend in hun oordeel. Het is in elk geval een verhaal dat inzoomt op de verworven Curaçaose identiteit.

Titel: The Yard
Auteur: Joseph Hart
Uitgeverij: Free Musketeers
Omv: 208 p.
ISBN: 978-90-484-0989-1

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter