Veel interactie bij presentatie verteltassenproject
door Claudine Saaki
Paramaribo – Twaalf eersteklasleerlingen van de Christelijke school mochten gisteren een demonstratie geven van zes verteltassen. In iedere tas vonden zij niet alleen een boek, maar ook knuffels en spelletjes waarmee ze het voorgelezen verhaal konden herbeleven. In de bovenzaal van het Cultureel Centrum Suriname (CCS) lieten ze daarmee aan leerlingen en overige aanwezigen zien hoeveel ze kunnen leren door de verteltassen te gebruiken.
Het verteltassenproject is een initiatief van de Stichting Lezen in samenwerking met het CCS en heeft als doel verhalen tot leven te brengen en kinderen spelenderwijs te helpen om mondelinge, organisatorische en sociale vaardigheden te ontwikkelen. Als onderdeel van het project werd in oktober 2010 een ‘train de trainers’-cursus verzorgd door de instructeurs van de Stichting Lezen, aan de vier bibliotheekmedewerkers van het CCS.
“Kinderen moeten gaan houden van lezen, maar eerst moeten deze speciale leestechnieken hen bijgebracht worden”, vertelt Kromopawiro aan de Ware Tijd. Om die liefde zo vroeg mogelijk aan te wakkeren, hebben de twee partners hebben bewust gekozen voor de doelgroep kinderen van 0 tot en met zes jaar. CCS wil structureel verder werken aan de opzet van het project, vooral zodat het landelijk bekendheid krijgt. “Het is geen commercieel project, maar we willen een enorme leesbevordering teweegbrengen onder onze Surinaamse kinderen. Het wordt een ‘ongoing project’”, benadrukt de bibliotheekmedewerkster. Wel volgt er nog een evaluatie, om te weten te komen wat de leerlingen hebben opgestoken van de presentatie.
[uit de Ware Tijd, 23/02/2011]