blog | werkgroep caraïbische letteren

Veel interactie bij presentatie verteltassenproject

door Claudine Saaki

Paramaribo – Twaalf eersteklasleerlingen van de Christelijke school mochten gisteren een demonstratie geven van zes verteltassen. In iedere tas vonden zij niet alleen een boek, maar ook knuffels en spelletjes waarmee ze het voorgelezen verhaal konden herbeleven. In de bovenzaal van het Cultureel Centrum Suriname (CCS) lieten ze daarmee aan leerlingen en overige aanwezigen zien hoeveel ze kunnen leren door de verteltassen te gebruiken.

Het verteltassenproject is een initiatief van de Stichting Lezen in samenwerking met het CCS en heeft als doel verhalen tot leven te brengen en kinderen spelenderwijs te helpen om mondelinge, organisatorische en sociale vaardigheden te ontwikkelen. Als onderdeel van het project werd in oktober 2010 een ‘train de trainers’-cursus verzorgd door de instructeurs van de Stichting Lezen, aan de vier bibliotheekmedewerkers van het CCS.

 
In afwachting van de presentatie van de gezamenlijke verteltas op de Nationale voorlees- en verteldag, 4 maart, lieten de CCS’ers lieten gisteren alvast hun eigen creaties zien. Bij de presentatie hebben de vier medewerkers de leerlingen begeleid en hen de gelegenheid gegeven zelf wat te vertellen over het boek Een korjaal vol dieren, van schrijver Gerrit Barron.
“Ondanks dat het boek uit negen bladzijden bestaat, hebben wij het op creatieve wijze weergeven”, vertelt Audrey Kromopawiro, een medewerker van de bibliotheek. “Voor deze verteltassen hebben we spelletjes ontwikkeld, knuffelbeestjes gemaakt van de dieren die voorkomen in het verhaal, memoriespelletjes en ook liedjes en versjes die betrekking hebben op de verhalen van het boek. Je bent dan ook heel interactief bezig met de kinderen.” Middels dit project probeert de stichting een andere dimensie te geven aan lezen en de kinderen te stimuleren om te lezen.

“Kinderen moeten gaan houden van lezen, maar eerst moeten deze speciale leestechnieken hen bijgebracht worden”, vertelt Kromopawiro aan de Ware Tijd. Om die liefde zo vroeg mogelijk aan te wakkeren, hebben de twee partners hebben bewust gekozen voor de doelgroep kinderen van 0 tot en met zes jaar. CCS wil structureel verder werken aan de opzet van het project, vooral zodat het landelijk bekendheid krijgt. “Het is geen commercieel project, maar we willen een enorme leesbevordering teweegbrengen onder onze Surinaamse kinderen. Het wordt een ‘ongoing project’”, benadrukt de bibliotheekmedewerkster. Wel volgt er nog een evaluatie, om te weten te komen wat de leerlingen hebben opgestoken van de presentatie.

[uit de Ware Tijd, 23/02/2011]

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter