blog | werkgroep caraïbische letteren

Kwetsbare werken in Venetiaanse mist

Biënnale van Venetië: Nederlandse inzending van Iris Kensmil en Remy Jungerman is een glasheldere presentatie die commotie vooraf doet vergeten.

door Sandra Smallenburg

Er hangt een dikke mist rond het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië. Flarden ijskoude nevel trekken door de openstaande deuren het door Rietveld ontworpen gebouw binnen. En nee, de waterdampen vormen geen onderdeel van zijn tentoonstelling, zegt curator Benno Tempel enigszins verontrust. Ze worden opgewekt door een vernevelaar op het naastgelegen hoofdpaviljoen. „Ik heb er al over geklaagd. Als die mist zes maanden lang blijft hangen, hebben we een probleem.”

The New Utopia Begins Here #1 (2019), één van de werken van Iris Kensmil in het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië. De geportretteerden zijn zwarte activisten, politici en auteurs. Foto @ Gerrit Schreurs met toestemming van de fotograaf

Lees hier verder in NRC, 7 mei 2019

Lees ook: ‘Het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië: instant-iconen en een lekker visueel ritme’ door Anna van Leeuwen in de Volkskrant, 9 mei 2019.

Lees ook dit eerdere verslag

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter