blog | werkgroep caraïbische letteren

Dynamische zoektocht naar identiteit

door Otti Thomas

Amsterdam -“Ik zweef. Ik kan niet kiezen. Ik ben bang dat ik door een keuze een andere cultuur uitsluit.” Deze woorden vormen de kern van het theaterconcert Invented Identityvan Noah Blindenburg in de Amsterdamse kroeg Bourbon Street. De zangeres en actrice deelt hierin haar persoonlijke zoektocht naar haar identiteit. Het is een uitdaging die herkenbaar is voor een grote, maar onderbelichte groep Curaçaoënaars: geboren en getogen in Nederland, maar met een vader of moeder uit Curaçao.

De identiteitscrisis komt onverwacht en als een extra aanvulling op de gangbare twijfels over de liefde en zinvolle dagbesteding waar elke jongere mee te maken heeft. Intens genietend van de Amsterdamse hectiek, wordt ze eind 2012 opeens geconfronteerd met een verbroken relatie en een lege agenda. “Ik vertel iedereen dat ik mooie dingen voor mezelf ga doen, maar ik voel vooral angst dat ik de komende tijd niet kan acteren of zingen,” leest ze voor uit haar dagboek om vervolgens aan mensen in het publiek te vragen wat zij eigenlijk doen om de tijd door te komen.
Noah besluit om twee maanden naar Curaçao te gaan om leuke dingen te doen, maar het wordt uiteindelijk een verblijf van negen maanden, die meer van therapie weg hebben dan van een zorgeloze vakantie. De gesprekken met haar familieleden zijn eindeloos. En op het eiland wordt ze ook nog verliefd op een jongen, wederom een toeschouwer in het publiek. “Ik heb de man van mijn dromen ontmoet,” zegt ze tegen haar band. Maar hij vindt haar alleen maar aardig, waarna de euforie omslaat en ze zichzelf ervan probeert te overtuigen dat ze hem ook helemaal niet nodig heeft.
Eenmaal terug in Nederland komen toch ook herinneringen boven over momenten dat ze werd uitgescholden of winkeliersdie niet door hadden dat zij toch echt de dochter was van haar blanke moeder. Pas in Nederland beseft ze dat ze een kleurtje heeft. Noah stort zich weer in het nachtleven van Amsterdam, maar heeft nog steeds geen antwoord op wie ze is. “In Nederland heb ik niet de juiste kleur en op Curaçao niet de juiste klank.”
Dynamisch
Invented Identityis in alles een dynamische voorstelling. De eerste versie speelden Noah en haar band voor haar vertrek naar Curaçao. Haar ervaringen en nieuwe inzichten op het geboorte-eiland van haar vader zijn toegevoegd aan de nieuwe voorstelling, die gisteren in première ging tijdens het Amsterdam Fringe Festival en die ook op dinsdag- en woensdagavond wordt vertoond. De voorstelling is ook dynamisch omdat Noah het publiek, de band en zelfs het barpersoneel actief betrekt bij haar verhaal. “Dus je voelt je Amsterdammer, maar je woonde eerst in Rotterdam en je ouders komen uit Sittard en Voorburg? Waar liggen je roots dan?” vraagt ze.Net zo min als er een grens is tussen podium en zaal is er een grens tussen muziek en verhaal, die naadloos in elkaar overlopen en elkaar zelfs overlappen. Ervaringen op Curaçao krijgen sfeer door een reggaeton of een hartgrondig Viva La Reina en de feesten in Amsterdam worden opgeluisterd met jazz en funk; elk nummer geschreven door Noah en de bekende Curaçaose jazz-muzicus Eric Calmes. Een uitzondering is Good Morning Heartache van Billy Holiday, dat ze vertolkt op een moment van liefdesverdriet.

Wat Invented Identityvooral bijzonder maakt, is dat Noah een bekend thema op een luchtige manier brengt en ook niet beoogt een oplossing te hebben. De zoektocht naar identiteit is voor niemand makkelijk en het hebben van wortels op twee continenten maakt het alleen maar moeilijker. Maar Invested Identy is nergens zwaar. Noah Blindenbrug zweeft en voor het publiek is dat alleen maar erg prettig.
[eerder verschenen in Amigoe] 

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter