blog | werkgroep caraïbische letteren

5 survivaltips voor boekhandels in het digitale tijdperk

door Wiebe de Jager

De digitalisering van het boek zal ervoor zorgen dat veel boekhandels het moeilijk gaan krijgen. Die paar procent verschuiving van fysiek naar digitaal betekent voor veel boekenvakkers waarschijnlijk het einde van hun winkel. Toch biedt ook het digitale tijperk ondernemende boekhandelaren voldoende mogelijkheden om te overleven. Hierbij alvast 5 survivaltips.
Boekenvakkers voelen de hete adem van het ebook in hun nek, maar weten vaak nog niet zo goed wat ze ermee aanmoeten, is mijn indruk. Veel boekwinkels verkopen inmiddels ereaders, maar bieden nog geen ebooks aan. Een aantal winkels (met name de grotere ketens) bieden ook ebooks aan via hun webshop, maar het assortiment aldaar is over het algemeen precies hetzelfde als dat van de digitale buren. Ik denk dat het zeer de vraag is of een dergelijke ‘me-too’ strategie voldoende rendement oplevert. Maar wat zijn dan andere mogelijkheden om met het ebook om te gaan?

1) Focus op niches en stick to them
Eén van de meest kansrijke overlevingsstrategieën als je het mij vraagt. Kies een paar onderwerpen uit waar je je bij thuis voelt (en/of waarvan je nu al volop boeken aanbiedt). Breng vervolgens alles wat er op dat gebied aangeboden wordt in kaart; niet alleen fysieke boeken, maar ook ebooks, (hobby)materialen, DVD’s of CD’s, merchandise, etc., en biedt alles zowel in de winkel als online aan. Zorg voor een sfeervolle webshop die goed gevonden wordt op de onderwerpen die je hebt uitgekozen en probeer je klanten een actieve rol te geven, door ze bijvoorbeeld recensies te laten schrijven, in een forum te laten participeren of zelfs artikelen of blogs te laten schrijven. Eenmaal op stoom laat zo’n community zich niet eenvoudig kopiëren.
2) Loss leader-strategie
Je zou er met je webwinkel ook voor kunnen kiezen om een loss leader strategie op te zetten. Een loss leader is een product dat je (meestal tijdelijk) voor een lage prijs verkoopt, soms zelfs onder de inkoopprijs. De klanten die je daarmee aantrekt, kun je middels upselling of cross-selling ook andere (digitale) boeken verkopen waar je wel op verdient. Aangezien de wet op de vaste boekenprijs niet van toepassing is op ebooks, staat het je vrij om te spelen met de verkoopprijzen van ebooks.
3) Inzetten op search engine marketing
Een strategie die in bepaalde sectoren (reizen, hypotheken, verzekeringen) steeds meer tot wasdom komt is die van search engine marketing. Middels een uitgekiend systeem waarbij betaalde advertenties worden geplaatst en vervolgens gemonitord wordt hoeveel bezoekers en transacties die clicks opleveren, kun je precies bepalen hoeveel marge het betaald adverteren op één of meer zoekwoorden precies oplevert. Dat kan om centen gaan, zorg dus voor voldoende volume. Mits zorgvuldig uitgevoerd kun je hiermee ook met digitale bestsellers concurreren met de ‘grote jongens’, die doorgaans minder precies hun titels ‘targeten’.
4) Zorg voor exclusieve content
Waarom zou je je als boekhandel beperken tot de ebooks die je automatisch krijgt aangeleverd uit het systeem van ePagine of eBoekhuis? Je zou ervoor kunnen kiezen om auteurs op een bepaald onderwerp (zie punt één, nichemarketing) of auteurs uit de regio te vragen om hun (digitale) titels exclusief via jouw webshop aan te bieden. Want op wat een ander niet aanbiedt, hoef je ook niet te concurreren. Zorg wel voor goede vindbaarheid en promotie van je exclusieve aanbod.
5) Koffie, sfeer en ontmoeting
Bij wie de digitale boeken de neusgaten uitkomen, kies er gewoon voor om die ebooks links te laten liggen, en zorg voor een topwinkel, met goede koffie, mooie, persoonlijk geselecteerde boeken, optredens en lezingen. Doe het ebook er niet halfslachtig bij, als je er niet in gelooft, maar doe waar je goed in bent.

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter