blog | werkgroep caraïbische letteren

Sprankelende presentatie van Aminata Cairo

door Carry-Ann Tjong-Ayong

De vierde Van Lier lezing heeft vooral veel Surinaamse dames getrokken, die, net als ik, afkomen op het onderwerp: ‘Krioro dansi: Dansen om de Afro-Surinaamse identiteit te verkennen’. De spreekster wordt ingeleid door Peter Meel, voorzitter van de Werkgroep Caribische Letteren.

Aminata Cairo P1080327 (3)

Aminata Cairo in glanzend wit met subtiele kleuren staat als een exotische vlinder voor een goed gevulde zaal in het Leidse Lipsiusgebouw van de faculteit Geesteswetenschappen.

Aminata Cairo werd geboren in Nederland, waar zij de middelbare school doorliep. Zij verhuisde naar de Verenigde Staten waar zij een indrukwekkend aantal universitaire studies volgde met bijbehorende resultaten. Zo behaalde zij het BA-diploma lichamelijke opvoeding
en psychologie (Berea College, 1988), een MA-diploma klinische
psychologie (Eastern Kentucky University, 1991), een MA-diploma medische antropologie (University of Kentucky, 2001) en tevens een PhD in medische antropologie (University of Kentucky, 2007) met het
proefschrift: Hebi Sani: Mental Well Being Among the Working Class
Afro-Surinamese in Paramaribo, Suriname. Sinds 2009 is zij als
assistent professor in de antropologie verbonden aan de Southern Illinois University in Edwardsville.

Aminata Cairo P1080327 (4)

In heldere bewoordingen legt Cairo uit dat zij haar wetenschappelijk onderzoek steeds heeft gecombineerd met haar liefde voor de dans in
al haar vormen. Zij heeft zich vervolgens toegelegd op het begeleiden van de Afro-Surinaamse gemeenschap in de complexe zoektocht naar hun identiteit. Vooral in het werken met groepen jongeren van de Anton de Kom Universiteit in Suriname, met wie zij van 2002-2006 onderzoek verrichtte.
Er werden ouderen in de gemeenschap geïnterviewd over hun kennis van dansvormen en hun schaamte om over winti te praten omdat vooral de machtige kerk dit afwees en het beschouwde als afgoderij. Door het vormen van dansgroepen, wist zij met een nieuwe eigen Surinaamse dans aantoonbare resultaten te realiseren. Zij zette zich af tegen de “armchair”-theoretici en stelde haar wetenschappelijke kennis juist ten dienste van de gemeenschap door sociale projecten en workshops voor hen op te zetten.

Aminata Cairo P1080327 (1)

Emeritus hoogleraar Gloria Wekker leidde vervolgens de discussie in met een viertal opmerkingen en aanvullingen, waarna het publiek in de gelegenheid was vragen te stellen.

In de loop van de avond bleek dat van de verschillende dansvormen de Winti een belangrijke rol speelt in de identiteitsbeleving, wat duidelijk werd in de vragen en reacties uit de zaal. Ook als religieuze uiting in de stad en op de plantages, met name Para, waar de voorouders van Cairo vandaan komen. Omdat de plantages a.h.w. eilandjes waren, hebben de verschillende uitingen hun eigen karakteristieken.
Interessant was ook dat regeringen in bv. Cuba, Haïti, Brazilië en de Dominicaanse Republiek door een bepaalde dans aan te wijzen als exemplarisch voor de cultuur van het land hun stempel wisten te drukken op de identiteit van het volk. Zo werd de rumba, de voodoo, de samba, de merengue en zelfs de sekete van de marrons als nationale culturele uiting aangenomen.

Al met al een boeiende discussie na een heldere en vooral sprankelende presentatie van een intelligente inleidster.

 

Aminata Cairo P1080327 (2)

Carry-Ann Tjong-Ayong (met hoed) in gesprek met Aminata Cairo. In het midden met oranje (!) stropdas Peter Meel.

Cat, 28/6

1 comment to “Sprankelende presentatie van Aminata Cairo”

  • Ik groet.

    Mijn naam is Jose( oprichter van Kula Skoro waar Afro-Surinaamse Marron dansstijlen wordt beoefend en overgedragen) en valt onder een van de marronstammen in Suriname, Ik kwam per toeval op het bovenstaand artikel welk ik met veel respect en trots heb gelezen. Trots omdat het over Afro Surinaamse dansen gaat en respect omdat het door onze Afro-Surinaamse deskundige is onderzocht en gepubliceerd.
    Mijn enige kanttekening is het volgende. In het artikel staat” Zo werd de rumba, de voodoo, de samba, de merengue en zelfs de sekete van de marrons als nationale culturele uiting aangenomen”,

    Ter voorkoming van misverstanden wil ik duidelijk maken dat de marrons geen SEKETE hebben als dansstijl. Ze hebben de SEKETI of SEKETIE. Dat is namelijk een stijl waarbij middels liederen verhalen en of situaties worden bezongen. Er zijn namelijk twee vormen van de Seketi. De Seketi ku maw. Betekend dat de begeleiding middels handgeklap geschiedt en de Sekekti Ku doon waarbij middels trommels de zang en dans wordt begeleid.

    Ik hoop dat meer over de Afro-Surinaamse dansstijlen kan worden gesproken als ankers voor onze identiteit.

    Vriendelijke groeten.
    Jose

Your response at Jose Tojo

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter