Zo ziet de grootste supermarkt van Nederland zijn klanten
Albert Heijn leert medewerkers dat ‘budgetklant’ donker is en kroeshaar heeft
door Jochem van Staalduine
Albert Heijn leert nieuwe medewerkers dat ‘premium’-klanten blank en hoogopgeleid zijn en dat ‘budget’-klanten met een laag inkomen een donkere huid en kroeshaar hebben. De laatsten kopen veel telefoonkaarten, noedels en goedkope huismerken, terwijl de premiums verse sappen en biologische producten kopen.
Nieuwe medewerkers van Albert Heijn moeten voor aanvang van hun eerste werkdag een aantal cursussen volgen via internet. Naast veiligheidsregels en supermarktjargon krijgen vakkenvullers en kassamedewerkers een stoomcursus in het onderscheiden van klantprofielen, ieder met een verschillend budget en bestedingspatroon.
Tijdens de cursus krijgt het nieuwe personeel plaatjes van zes archetypische Albert Heijn-klanten voorgeschoteld. Bij elk ‘type’ vermeldt het lesmateriaal waar dit soort klanten woont (stad of dorp), of hij of zij veel of weinig te besteden heeft en wat voor supermarktartikelen deze klantsoort het liefst aanschaft.
Lees hier verder op de website van de Volkskrant, 13 januari 2018.
Voor een satirisch commentaar, zie Geen Stijl, 13 januari 2018.