blog | werkgroep caraïbische letteren

Zijn dromen bedrog?

door Jerry Dewnarain

Uitleg van dromen heeft de mens altijd geboeid. In oude beschavingen, zoals van de Egyptenaren, de Grieken, de Indiërs, de Azteken en de Maya’s, blijkt uit bronnen dat dromen het leven van de mens sterk beïnvloedden. Waarzeggers konden dromen verklaren. Deze dromen hebben er zelfs mede voor gezorgd dat hele continenten zijn veroverd. Zo hebben Azteekse waarzeggers middels dromen voorspeld, dat bleekhuidige en bebaarde lieden, gezeten op grote dieren, eens op de kust zouden landen en het Azteekse rijk in naam van hun heiland zouden veroveren. De Spaanse ‘conquistadores’ (veroveraars) werden aangezien voor afgezanten van de Azteekse god Quetzalcóatl, die zijn kinderen van alle aardse narigheid kwam verlossen, want in het Azteekse rijk heerste slavernij. De Spaanse veroveraars, van wie er sommigen te paard zaten, beschouwde men als de vervulling van de droom. De aanzet van de Spaanse kolonisatie in de ‘Nieuwe Wereld’ was een feit: Latijns-Amerika werd geboren. Dat was geen droom meer, maar werkelijkheid!

Hoe denkt men nu over dromen?

Door een klik op mijn zwarte muis verschijnen op Google binnen 0,28 seconde ongeveer 8.010.000 resultaten over het thema dromen. Iedereen droomt blijkbaar en iedereen droomt veel. Zelfs de mensen die zich de dromen niet kunnen herinneren. Per nacht dromen we maar liefst anderhalf tot twee uur lang, ongeveer tussen de zes en zeven dromen per nacht. Deze dromen duren doorgaans tussen de 5 en 45 minuten. (volgens www.allesoverdromen.nl.) Niet echt vreemd dat veel mensen er wat meer over willen weten.

Het boek van Egmond Codfried, Dromen Uitleg, is een voorbeeld. Volgens Codfried krijgen mensen in dromen vaak waarschuwingen of juist aanwijzingen van gunstige omstandigheden via droombeelden in de vorm van symbolen en spiegelbeelden. Daarom moet men dromen niet letterlijk interpreteren: soms moet de symbolische betekenis van de beelden verklaard worden. Het boek van Codfried biedt daarbij een helpende hand. Het bevat een woordenlijst die de betekenis van een woord uit een droom verklaart.

Enkele voorbeelden: hebt u gedroomd over uw eigen dood, dan mag u rekenen op een lang leven. Laat u eieren vallen in uw droom, dan zult u ruziën over geld. Ziet u nullen in uw droom, dan dient u uw seksueel gedrag te matigen. Morst u met olie, dan wordt u ontrouw verweten! Wordt u omarmd door een bloedverwant, dan mag u tegenslag of verraad verwachten! En het laatste woord, ‘zijde’, uit het dromenboek zegt dat u trouwe vrienden of een gelukkig gezin hebt.

Als u zich uw dromen niet kunt herinneren, geen nood. U kunt de technieken opvolgen die Codfried in zijn boek bespreekt. Ik noem er een: ‘Probeer om bij het ontwaken, ook al gaat de wekker af, niet abrupt op te staan. Doe de wekker uit en blijf voor een minuutje met gesloten ogen liggen. Als u niet naar het werk moet, kunt u daar enkele minuten van maken.’ (p. 5) Als tip geeft de schrijver dat het belangrijk is om te weten dat onder de uitleg van een trefwoord soms in cursief enkele synonieme trefwoorden worden genoemd. Deze dient de lezer ook op te zoeken om een totaalbeeld van de uitleg van de droom te krijgen. En oefening baart kunst, want als u hierin handig wordt, kunt u misschien met behulp van dit dromenboek een tipje van de sluier van uw toekomst lichten zoals de Azteekse waarzeggers dat deden!

Ik wil mijn eigen droom die ik in telegramstijl heb genoteerd, verklaren aan de hand van het boek van Codfried. De beste bode is immers de man zelf. Ik heb twee dagen terug een rare droom gehad. In mijn droom kwam ik terug van een begrafenis en ik zag mezelf in zwarte kleding, maar tijdens de begrafenis zag ik dat ik werd begraven! Er werd niet eens gesproken naar mijn gevoel, want ik hoorde niets. Het voelde aan alsof ik er niet bij hoorde en ik weet wel dat ik in mijn droom helemaal kapot was van mijn eigen begrafenis. Ik droomde dat ik na mijn begrafenis in een slaapkamer stond, een slaapkamer die ik nooit eerder had gezien. Het was een bruine slaapkamer met een tweepersoons leeg bed, met lades aan de onderkant van het bed. De lades gingen open en weer dicht. Wat ik ook in mijn droom zag, was dat boven de kasten een hond met zijn staart kwispelde toen het beest mij zag. Deze hond herkende ik als mijn hondje toen ik zes jaar oud was. De rest van de spullen in de slaapkamer herkende ik niet. Ik zou graag willen weten wat de betekenis is van deze droom.

Dus zoek ik de trefwoorden op in het boek van Codfried: begrafenis, zwarte kleding, slaapkamer, bed en hond. Codfried zegt: ‘Wordt u begraven: duidt op een lang leven.’ Bingo! Ik word nieuwsgierig! Zwarte kleding: ik merk dat kleding en kleren als trefwoord in het boek ontbreken. Maar het trefwoord ‘zwart’ is er wel. Ja hoor, en zoals ik het had verwacht: ‘Het teken van tegenslag, nadeel, verdriet.’ Wat was nu het verband tussen een lang leven en verdriet of tegenslag? Ik gaf het niet op en ging op zoek naar het volgende trefwoord. Slaapkamer: ‘Het betreden van een vreemde slaapkamer: u zal een liefdesrelatie aangaan met een partner die u reeds lang begeerde.’ Oeps… mijn god, ik begon nu te ijsberen! Wie kon dat weer zijn, dat waren er een handvol! Mijn zoektocht naar de verklaring van mijn droom steeg ten top. Volgend trefwoordje: ‘bed’! In mijn hoofd borrelde het van de woorden: lang leven, tegenslag, verdriet en een liefdesrelatie met een oud-begeerde ‘pel’ van mij. Wat zou er met mijn lange leven, het ‘bed’ en mijn partner kunnen gebeuren: een tegenslag? Oepsss… ik hield van schrik mijn linkerhand voor mijn mond. Ik had het woord bed gevonden: ‘Een leeg bed: kondigt een sterfgeval aan.’ Mijn god, dat is dus de dood van mijzelf, dacht ik! Mi gado san o pasa nanga mi! Alleen het laatste woord ‘hond’ kon mij nog van mijn dood redden. Met trillende vingers sla ik pagina 72 open. Ik citeer: ‘Een hond die voor u kwispelt: er zijn vleiers om u heen!’ Ai… het voelde alsof ik hoofdpijn zou krijgen. Volgens het boek van Codfried mag ik dan veronderstellen dat de droom zoiets als volgt betekent: Dat ik een lang leven toebedeeld krijg, dat ik zal delen met een oude liefde. Of dit van korte duur is, weet ik niet, want het lege bed kondigt een sterfgeval aan. Van mij? Dat droomde ik toch ook? Maar ik zou toch lang leven volgens het boek. Wie zal dan doodgaan? Of zal een van de vleiers om mij heen de pijp uit gaan?

Moeilijk hoor dromen uitleggen. Voor mij zijn ze maar bedrog zoals Marco Borsato dat ook heel mooi bezingt:

Steeds als ik je zie lopen
dan gaat de hemel een klein beetje open.
Sterren, je laat ze verbleken met je ogen die altijd stralen.

Jij kan de zon laten schijnen
want je loopt langs en de wolken verdwijnen
en als je lacht, lacht heel de wereld mee.

De meeste dromen zijn bedrog
maar als ik wakker wordt naast jou dan droom ik nog.
Ik voel je adem en zie je gezicht
je bent een droom die naast me ligt.

Je kijkt me aan en rekt je uit
een keer in de zoveel tijd komen dromen uit!

Egmond Codfried, Dromen Uitleg. Paramaribo: Ralicon, 2012. ISBN 978-99914-57-03-1

Egmond Codfried werd op 16 november 1932 geboren. Hij trouwde Yvonne Roberts met wie hij twee kinderen kreeg: een jongen en een meisje. Egmond jr en Arlette. Zij is nu dichter en schrijver. Sinds haar jeugd schrijft ze gedichten en korte verhalen. Werk van haar verscheen in Overpeinzingen, gedichten en verhalen (2003), Considerations, poems and stories from Suriname (2003) en Honderd Dichters 7 (2003). In 2004 verscheen haar eerste kinderboek Opa en Oma. Ze is bestuurslid van Schrijversgroep ’77. Zij nam het initiatief tot het publiceren van dit boek van haar vader. Over hem zegt Arlette Codfried het volgende: ‘Ik ben trots op mijn vader. Hij was een oprecht mens met hart voor de mensen om hem heen. Zowel mijn broer als ik zijn in zijn voetsporen getreden voor wat het schrijven betreft.’ Egmond Codfried schreef korte verhalen onder het pseudoniem Egmond Verveer. Er is echter weinig van hem gepubliceerd. In 1990 overleed Egmond Codfried. Hij werd 58 jaar.

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter