blog | werkgroep caraïbische letteren

Westerling – Een broederstrijd

Paulette Smit schreef stuk over kapitein Westerling

 

Als echte militair ben je loyaal aan je overste, zorg je voor rust in chaos en volg je zonder twijfel orders op. Zelfs als het om je eigen familie gaat. Maar wat als je op latere leeftijd begint te twijfelen aan je daden? Hoe ga je van trots en schuld – naar het accepteren van wie je was – tot wie je daadwerkelijk bent? De muziektheatervoorstelling Westerling vertelt over het leven van de Molukse ex-militair Mozes onder bevel van de Nederlandse Kapitein Raymond Westerling.

 

Onlangs bracht premier Rutte een bezoek aan Indonesië. Hij memoreerde de gezamenlijke geschiedenis van kolonisatie en dekolonisatie tijdens zijn toespraak in het Indonesische parlement. Hij verwees in zijn betoog naar de spijt die de Nederlandse regering in 2005 officieel betuigden over de slachtoffers die zijn gevallen tijdens de koloniale oorlog. In Nederland heeft die oorlog decennia lang de naam ‘Politionele Acties’ gedragen. Rutte erkende dat het te lang heeft geduurd voordat Nederland de gebeurtenissen tijdens deze episode onder ogen heeft durven zien. ‘De geschiedenis is geen gesloten boek. Juist door terug te kijken, blikken we vooruit naar een betere toekomst,’ aldus de premier.

Natuurlijk is er meer nodig om als samenleving ‘in het reine te komen’ met het Nederlands geweld dan een minister die excuses uitspreekt. In voormalig Nederlands-Indië hebben militairen destijds structureel massa-geweld gebruikt, zo concludeerde historicus Rémy Limpach in september 2016 na jarenlang onderzoek. Hij vond bewijs voor verschillende oorlogsmisdaden: martelingen, verkrachtingen, executies en het platbranden van dorpen. Limpach schreef er een boek over, ‘De brandende kampongs van Generaal Spoor’. In zijn bespreking van dit boek schreef Anton Stolwijk in de Groene Amsterdammer– ‘Om het drama van de Indonesische dekolonisatie te begrijpen is een omslag nodig in het denken over kolonialisme.’

Westerling was een van de meest omstreden figuren tijdens de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd tussen 1946 en 1948. Tijdens de Politionele Acties in voormalig Nederlands-Indië werd hij als leider van de ‘Speciale Troepen’ ingezet om rust en orde te brengen. Maar uiteindelijk schreef hij mee aan een pijnlijk wrede bladzijde uit onze koloniale geschiedenis.

Anis de Jong zegt: ‘Ik ben een 2e generatie Nederlandse Molukker. Geboren in 1952, in het voormalige concentratiekamp te Vught. Mijn vader was een ex-KNIL-militair. De onafhankelijkheidstrijd van de Republiek der Zuid-Molukken (RMS) werd in mijn omgeving volop besproken, maar praten over de Politionele Acties, oftewel Nederlands-Indonesische koloniale geschiedenis, was er niet bij. Net als bij de internationale muziekvoorstelling KRUIT! laten we in Westerling vanuit verschillende persoonlijke perspectieven die vergeten gedeelde geschiedenis zien, horen en vooral voelen.’

 

 

Cast
Karim El Guennouni
(De Varkensfabriek)
Alex Lekatompessy(Kruit!)
Sequoya Lekranty
Nel Lekatompessy (Kruit!)
François Pical (Kruit!)

Regie + Scenario
Artistiek Leider
Anis De Jong

Tekst
Paulette Smit

Muziek
Alain Eskinasi

Toneelbeeld
Silvana Nicoletta

Lichtontwerp
Kees Meyer

Visagie
Ingrid Kippuw

Lichttechniek
Steve Inoeng

Geluidstechniek
Arne Van Der Heijden

Productie Advies
Sem Usmany

Productie Assistentie
Stephan De Jong

Zakelijk Advies
Rein Sohilait

Inhoudelijk Advies
+ Tekstredactie
Jacqueline Vorst

Branding + Marcom
Chiara Titahena

Publiciteit
Glenda Pattipeilohy

Fotografie
Lisanne De Witt

Met dank aan
Frank Den Os | Tekst- Bijdrage
Nita Liem | Bewegingsadvies
David Van Koolwijk | Nabewerking Archiefbeeld
kdv Fleurig
Theatermijn

Fonds Podiumkunsten

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter