blog | werkgroep caraïbische letteren

Vier kunstenaars interpreteren Edgar Cairo

Expositie Het lied der vervreemding bij CBK Amsterdam Zuidoost

Voor de tentoonstelling Het lied der vervreemding: vier kunstenaars interpreteren Edgar Cairo nodigde het centrum Beeldende Kunst Amsterdam Zuidoost Hamid El Kanbouhi, Judith Leysner, Karen Sargsyan en Kathrin Schlegel in samenwerking met Hagen Betzwieser, uit om zich te verdiepen in het oeuvre van Edgar Cairo en om werk te maken dat hierdoor geïnspireerd is. De opening van Het lied der vervreemding vindt plaats op 28 augustus om 15.00 uur door Urwin Vyent, portefeuillehouder cultuur Amsterdam Zuidoost met performances van Lady Skittles en Muna Shirwa. Te zien bij CBK Zuidoost t/m 28 oktober.
Tien jaar geleden overleed de Surinaamse schrijver, dichter, schilder en performer Edgar Cairo (Paramaribo 1948 – Amsterdam 2000). Zijn werk diende als bron voor de vier kunstenaars wiens wortels, net als van Cairo, buiten Nederland liggen.
.
Volgens Hamid El Kanbouhi heeft iedere tijd zijn eigen Cairo nodig; hij portretteert Cairo in zijn muurinstallatie als eenzame vechter. El Kanbouhi: “ik zie Cairo als een mens die te hard vocht om zichzelf en de ander helder te zien. Als hij bijvoorbeeld naar New York was verhuisd, had zijn hoofd meer ruimte gekregen. Nu botste hij telkens tegen Surinaams, Hollandse muren op.”

Judith Leysner is geïnspireerd door de gedichten én de vurige en tegenstrijdige spirit van Cairo; ze toont een audiovisueel drieluik en drie foto’s waarin ze dit in beeld vangt. In haar werk onderzoekt Leysner het begrip identiteit, breekt het af en geeft het opnieuw vorm. Voor deze expositie maakte ze nieuwe verhalen, in een ander ritme, zoals diep verankerd in de Surinaamse cultuur. Net als Cairo’s gedichten: “mijn powesie is een gedicht dat wortelt in een zwart gewricht, van waaruit ik bewegingen tussen de volkeren herschrijf”.

Karen Sargsyan verbeeldt de bijzondere wereld van Edgar Cairo door een geknipt levensgroot driedimensinaal innerlijke portret van hem, opgebouwd uit verschillende lagen papier. Sargsyan ziet parallellen tussen Cairo en andere kunstenaars uit kleinere landen: “nationale identiteit is vaak een thema bij kunstenaars uit kleinere landen; wat ik bij Cairo vooral interessant vind is de manier waarop hij leeft: heel eerlijk. Dat wat hij in zijn werk belooft, komt hij ook na…”

En Kathrin Schlegel & Hagen Betzwieser benadrukken in hun werk het beklemmende gevoel dat zij kregen bij het lezen van zijn gedichten: “poëtisch, maar met een schrijnend gevoel.” Hun video toont een zwarte ridder zonder paard en zonder wapens. Cairo’s wapen was het woord, zijn poëzie. Als taalvirtuoos streed hij voor de emancipatie van het Surinaamse volk en de Surinaamse taal. Hij stelde zich daarmee kwetsbaar op. In de video van Schlegel en Betzwieser krijgt de kwetsbare ziel een beschermend harnas aan.

De tentoonstelling is onderdeel van De Culturele Nalatenschap van Edgar Cairo (1948 – 2000)’, een initiatief van Cindy Kerseborn, geproduceerd door Stichting Cimaké Foundation (www.cimakefoundation.eu); de catalogus Edgar Cairo: de schrijver als schilder is gedurende de expositie te koop. Op 16 november 2010 wordt de documentaire Edgar Cairo: Ik ga dood om jullie hoofd van Cindy Kerseborn vertoond bij Studio/K in Amsterdam Oost.

*Het lied der vervreemding is de ondertitel van Edgar Cairo’s verzamelbundel: Lelu! Lelu! uit 1984.

De tentoonstelling Het lied der Vervreemding wordt gelijktijdig geopend met de presentatie van Daniela Bershan.
Voor meer informatie over de tentoonstellingen en/of CBK Zuidoost: www.cbkzuidoost.nl

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter