blog | werkgroep caraïbische letteren

Surinaams theaterregisseuse Sharda Ganga te gast op 6de Caraïbische Letterendag

Zaterdag 24 oktober a.s. maakt de uit Suriname overgekomen theaterregisseuse Sharda Ganga haar opwachting bij de Werkgroep Caraïbische Letteren. In de grote lichthal van het Tropenmuseum zal zij deelnemen aan een panel over de literatuur in de jaren 1985-1995, de jaren waarin Edgar Cairo en Astrid Roemer de Caraïbische stem lieten horen in de Nederlandse literaire circuits.

User comments

Clinton Kaersenhout en Felix Burleson in Yorkafowru/De doodsboodschapsvogel van Edgar Cairo in de bewerking van Sharda Ganga, 1998

Sharda Ganga zorgde aan het einde van de vorige eeuw voor de belangrijkste theatervernieuwing van dat moment in Suriname. Al in 1990 bewerkte Sharda Ganga een fragment uit Edgar Cairo’s De doodsboodschapsvogel tot een theatermonoloog. In 1998 bracht haar Theatercollectief in haar bewerking en regie Cairo’s Yorkafowru en De doodsboodschapsvogel in Theater Unique. De muziek was van Herman Snijders, Felix Burleson speelde Yorkafowru, Clinton Kaersenhout was Elzaro en verder hoorde het publiek de stemmen van Ellen Abendanon, Ronny Liesdek, Denise Plet en Purcy Tjin.

openingscene introductie Yorkafowru

Pagina van de tekst van de openingsscène van Yorkafowru

 

Sharda Ganga (Paramaribo, 1 april 1966) is een Surinaams regisseuse, toneelschrijfster en columniste. Zij is directrice van een NGO, Projekta.

Sharda Ganga was een van de drijvende krachten achter verschillende groepen, achtereenvolgens: het Universiteitstheater, de Surinaamse Drama Federatie, het Vrouwencabaret en het Surinaams Theatercollectief, en momenteel CAST2theater. Zij bewerkte stukken van onder meer Bertolt Brecht, Samuel Beckett, Edgar Cairo, Eugène Ionesco, Wilfred Teixeira en Willy Russell (Shirley Valentine, 1996, gespeeld door Helen Kamperveen) en smeedde teksten uit de Spiegel van de Surinaamse poëzie (1995) tot de voorstelling Siene in Spiegelland (1996). Eigen stukken waren De vrouw droomt (1995) en De bruiloft (1999). Met haar voorstelling No more stories zorgde ze voor ophef, toen het in 2006 geweigerd werd voor het Caraïbische festival Carifesta IX op Trinidad en Tobago, omdat er krachttermen in gebezigd zou worden; met een beroep op de artistieke vrijheid weigerde Ganga het stuk aan te passen, zoals de organisatie vroeg.

 

User comments

Affiche van de voorstelling

Ganga verzorgde wekelijkse gesproken columns voor de Vlaamse radio. Verder schrijft ze recensies voor De Ware Tijd Literair. Essays over toneel verschenen in Sranan, cultuur in Suriname (1992), De Vlaamse Gids (1998), Mama Sranan; 200 jaar Surinaamse verhaalkunst (1999) en voorts verscheen een bijdrage aan het Nederlandse boekenweekmagazine Eeuwig El Dorado (1996), abusievelijk geplaatst onder de naam Tan Bun, haar Surinaamse afscheidsgroet onder haar radiocolumns: Blijf wel.

 

sharda ganga (3)_Detailfoto

Sharda Ganga

Haar educatieve speelfilm over hiv en aids Wan Lobi Tori: Lesley en Anne (2005) werd twee maal bekroond: met de Caribbean Media Award voor “best alternative media story on HIV/AIDS”, en de Platinum Award Television van de UNFPA, het bevolkingsfonds van de Verenigde Naties.

 

[Gegevens over Sharda Ganga ontleend aan de database Het Surinaamse theater, en aan Wikipedia]

Klik hier voor het volledige programma van de 6de Caraïbische Letterendag.

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter