blog | werkgroep caraïbische letteren

Sharité Oleana: dans en identiteit

Hoe uit je je in dans, en hoe kan dans je identiteit harmoniseren? Dit is wat Sharité Oleana onderzoekt. Ze loopt momenteel bij Fidas Dance & More haar externe stage van de 4-jarige opleiding docent dans. Die bacheloropleiding is in Rotterdam aan Codarts. In 2013 is Sharité (23 jaar) geslaagd aan het Peter Stuyvesant College/Kolegio Jandi Paula. In dat jaar is ze ook moeten stoppen bij de dansopleiding van Fina, met name in Simia, de speciale groep die jonge dansers voorbereidt op een vervolgopleiding. En nu is ze dan voor haar buitenlandstage terug in het nest.

door Jeroen Heuvel

Sharité is begonnen met dans in de kerk, ongeveer tien jaar geleden. Toen ze zestien was is ze leerling geworden bij Fina. Streetdance en jazz waren de lessen die ze voornamelijk volgde. Vriendinnen hadden haar aangespoord om te auditeren voor de Simia-groep, maar daar was ze wel nerveus voor, zegt ze lachend, bang als ze was of ze wel voldoende de verschillende technieken beheerste.

Tijdens het vakantieplan

Bij Codarts en in de grote stad is het leukste dat ze heel veel kunst om zich heen heeft en dat de opleiding zoveel met kunst in het algemeen te maken heeft. Ze kan zich er helemaal in onderdompelen. Natuurlijk zijn er ook nieuwe vakken, zoals improvisatie en nieuwe dansstijlen. Maar ze krijgt er ook nieuwe denkstijlen. De kerk en God schoof enigszins naar de achtergrond. Haar levensstijl werd sensitivo, zo omschrijft ze het zelf: “manera ku hende ta pensa, ménos ku Dios, hopi isolá” gaat ze over in het Papiamentu, mas hermitaño. Dat was in de begintijd van haar Codart-tijd. Nu heeft ze weer mas relashon ku Dios. Bunita. Nesesario pa hasi Dios su boluntat, stima bo próhimo; komuniká.

Tijdens de periode bij Simia (2013), FOTO: PITOPOLO

En dan vooral communiceren door dans. Ze leert les te geven, gaat liever met teenagers om dan met kinderen, daar ben je meer bezig met orde handhaven. Dankzij de pedagogiek en de didactiek durft ze nu wel uit haar schulp te komen, zichzelf te zijn en les te geven. In de recente oktobervakantie heeft ze een project geleid voor tieners van groep 8 en de brugklas. Drie docenten, naast Charité een muziekleraar en een docent drama hebben de hele week ‘s ochtends van 8.00 tot 12.30 uur les gegeven, Charité beperkte zich in dit project tot hip-hop. Het thema is vriendschap en zelfverzekerdheid geweest. Naast de dansles heeft ze de lesplannen gemaakt, de lunchpakketten verzorgd, de voorbereiding om de leerlingen enthousiast te maken in workshops op de scholen en uit te kiezen, de choreografie gemaakt voor de eindpresentatie, the whole thing. Er deden 30 leerlingen mee van de Brionschool, Goilo, Schröder, ASHV, RC en Berg Carmel.
In haar hip-hopchoreografie ‘A look inside’ is het thema identiteit, persoonlijkheid. De centrale figuur, Lakisha, wordt zelfbewust, mas pensamentu ta subi, sintimentu. De Simiadansers hebben tijdens de improvisaties veel vragende bewegingen gemaakt, of ze bleven heel sterk naar binnen gericht. ‘Is hun potentieel nog in de knop, of is het al aan het bloeien?’ Er zijn deeltjes agressief, off-balance, grote arm-moves, heel veel van binnen dansen, ook anger. Lakisha probeert ze ruggengraat te geven. Get a grip of yourself. In the story, b’a hañabu konfrontá.

Hoe kiest ze muziek?
Sharité let op de tekst. Sommige muziekstukken klinken lekker dansbaar, maar als je dan de tekst beluistert, valt dat lied uit. Daarom kies ik vaak voor instrumental. Voor A look inside heb ik ‘Sand’ gekozen, van Nathan Lanier, een soort geremixte classical, met violen. Ook voor de kostuums moet je bewust kiezen. Dit was zwart met kòrá kimá. Lakisha heeft een heldere kleur rood.

Sharité danst in het bejaardentehuis Simpel Verlangen

In Nederland heb ik meegedaan aan een project voor en met ouderen, ‘Simpel verlangen’, samen met het PRA muziektheater, met live muziek, viool en harmonica. Tegen het eind van de voorstelling, gehouden in het bejaardencentrum, dansten we met het publiek. Dat werkt therapeutisch, sommige ouderen bloeien op.
Sharité geeft niet alleen les aan haar oude dansschool, maar ook aan Excel academy, een maal per week, contemporary, jazz en hip hop. In juni 2018 hoopt ze af te studeren.
De opleiding Codarts vereist dat de student aan de volgende vijf pijlers voldoet: docent, danser, maker, onderzoeker en ondernemer.
Sharité heeft tijdens de stage in Curaçao aan de eerste drie pijlers voldoende gewerkt, ze gaat in de resterende weken verder onderzoeken welke rol dans speelt in iemands identiteit. Wat betreft de ondernemerspijler werkt ze niet zozeer aan een eigen bedrijf, maar heeft ze wel het project met jongeren van 11 en 12 jaar in de oktobervakantie ondernomen en uitgevoerd. Gevraagd naar waarmee ze dit gesprek wil afsluiten zegt ze in die mix van talen: Message: follow your passion. Wak kiko ta drive bo, no ambitions. Konosé bo mes, traha pa bo logra nan. Hasi tur kos ku un propósito. Dios a krea bo ku bo propósito. Verbind je met hem en hasi su boluntat.

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter