blog | werkgroep caraïbische letteren

Robert Vuijsje hield Anton de Kom-lezing

Verwondering, dat was het uitgangspunt van schrijver Robert Vuijsje in zijn Anton de Kom-lezing vanavond, woensdag 26 oktober 2016, in het Amsterdamse Verzetsmuseum. Een fotoreportage van Dick Verdonkschot.

Vuijsje Anton de Kom lezing foto Dick Verdonkschot (2)

 

Die verwondering gold het applaus dat opklonk bij een bijeenkomst die Vuijsje bijwoonde over het thema “empathie”. Iemand in de zaal reageerde op een lezing met de opmerking dat 5 mei niet langer als de bevrijding van de Duitsers moest worden gevierd, maar als de viering van de bevrijding van alle dictatuur en repressie in de wereld. Er klonk luide bijval van “zwartharigen” voor deze opmerking. “Wat zou er gebeuren”, zo vroeg Vuijsje zich in zijn De Kom-lezing hardop af, “wanneer  ik zou voorstellen dat de 1 juli-viering niet langer een viering moest zijn van de afschaffing van de slavernij, maar van een gebeuren rond alle slavernij die er nu nog in de wereld bestaat.” “Ik ben voor een feestdag voor alle grote minderheidsgroepen in dit land, ook de islamieten mogen hun feestdag krijgen, maar ik wil de joden hun herdenking van de Holocaust niet afnemen,” aldus de spreker.

 

Vuijsje Anton de Kom lezing foto Dick Verdonkschot (13)

Robert Vuijsje

Schrijver/columnist Mano Bouzamour – als referent laat bij het programma betrokken, vooral vanwege al het gedoe op sociale media omdat juist Vuijsje de De Kom-lezing gaf – was het roerend met Robert Vuijsje eens. Dat kwam de vermakelijkheid wél, maar de diepgang van het debat níet ten goede. Bouzamour ging vooral in op het feit dat hij vroeger als Amsterdams-Marokkaanse jongere sterk antisemitisch was, maar dat hij dat helemaal kwijt was geraakt.

Vuijsje Anton de Kom lezing foto Dick Verdonkschot (5)

Mano Bouzamour

Beide heren waren “in mitrailleurtempo” klaar, zoals debatleider Cees van der Laan, hoofdredacteur van Trouw, het uitdrukte: in minder dan 25 minuten waren beide referaten voorbij en dus was er alle tijd voor eerst een kort vraaggesprek en vervolgens de vragen van het publiek. Zowat alle vragen die multicultureel Nederland bezighielden kwamen voorbij: dat het wel lijkt alsof gebrek aan respect de nieuwe norm is, migratie, Zwarte Piet, etnisch stemmen (Mano zou op Aboutaleb stemmen, zei hij, waarop Robert direct reageerde: “Dan ik op Asscher”), het heropgeleefde debat over alledaags racisme, het al dan niet afschaffen van het bijzonder onderwijs, de invloed van schotelantennes in ons land, antisemitisme en antizionisme en de concurrentieslag als het om leed gaat (Evelien Gans), dat zwarte onderwerpen meer impact hebben door een betere organisatiestructuur van zwart Nederland (Elvira Sweet, die in 2012 de De Kom-lezing hield), de noodzakelijkheid om geschiedenisonderwijs breed in te voeren (historicus Jos Siemerink). Bottom-line van de reacties door beide sprekers: leven en laten leven. En zo spoedde men zich naar de borrel.

MvK

 

Klik hier voor de tekst van de complete lezing van Robert Vuijsje.

 

Vuijsje Anton de Kom lezing foto Dick Verdonkschot (3)

Liesbeth van der Horst, directeur van het Verzetsmuseum

 

Vuijsje Anton de Kom lezing foto Dick Verdonkschot (6)

Bouzamour, Van der Laan, Vuijsje.

 

Vuijsje Anton de Kom lezing foto Dick Verdonkschot (4)

Debatleider Cees van der Laan

Vuijsje Anton de Kom lezing foto Dick Verdonkschot (7)

Vuijsje Anton de Kom lezing foto Dick Verdonkschot (8)

Vuijsje Anton de Kom lezing foto Dick Verdonkschot (9)

Vuijsje Anton de Kom lezing foto Dick Verdonkschot (10)

De eerste vragensteller: Romeo Hoost

Vuijsje Anton de Kom lezing foto Dick Verdonkschot (11)

 

Anton de Kom lezing foto Dick Verdonkschot (9)

Mano Bouzamour

 

Vuijsje Anton de Kom lezing foto Dick Verdonkschot (12)

Vuijsje Anton de Kom lezing foto Dick Verdonkschot (14)

Een uitverkochte zaal (lege stoelen = geld kwijt)

Vuijsje Anton de Kom lezing foto Dick Verdonkschot (15)

Anton de Kom lezing foto Dick Verdonkschot (25)

Drs Jos Siemerink, oud-geschiedenisleraar van het Damstedecollege, kreeg veel bijval voor zijn pleidooi om het geschiedenisonderwijs weer in te voeren in het onderwijs, niet als keuzevak, maar als breed verplicht vak. “De Holocaust is niet vergelijkbaar met de slavernij.”

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter