blog | werkgroep caraïbische letteren
0
 

Hindu cultuur centraal tijdens educatieve kinderdag

Rond de viering van het Holi feest eind deze week, hebben zondag vijf Hindoe organisaties een educatieve kinderdag in het Lalla Rookh gebouw gehouden. Ongeveer 200 jongeren tot 18 jaar hebben kennisgemaakt met Hindoe kunst en cultuur. Deze is onlosmakelijk verbonden aan de rijke Hindu religie, zegt Radjen Baldew, voorzitter van de Organisatie Hindoe Media (OHM) aan Starnieuws. “Wil je aan cultuurverrijking doen, dan moet je bij de jeugd beginnen.”

Ramdas Sansaar

Ramdas Sansaar vertelt over de gitaar, sarangi en sitar tijdens Holi educatieve kinderdag. (Foto Ranu Abhelakh)

 

Na yoga-oefeningen, hebben de jongeren op speelse wijze geleerd over instrumenten als de dholak, nagara, sarangi, sitar en dhapla. Na uitleg over het soort, de werking en toepassing ervan mochten de kinderen dit zelf bespelen. “De sarangi, (snaarinstrument) kennen wij niet meer en de sitar dreigt uit onze cultuur te verdwijnen. Het is dus belangrijk dat de kinderen leren over alles wat die cultuur vormt.” Naast muziek, mochten de kinderen ook enkele stappen aanleren in de Indiase dansen Bharat Natyam en Kathak. Op het erf hebben de tienerjongens geoefend in het vormen van de menselijke piramide. Volgens Baldew biedt het “gehaaste, moderne en materialistische leven te weinig ruimte om kinderen voldoende vertrouwd te maken met de vele aspecten van de Hindoe en Hindoestaanse cultuur.” Naast de creatieve aspecten, zijn ook workshops gedraaid over religie, discipline, zelfvertrouwen en zelfdoding.

De educatieve kinderdag, is voortgezet met de jaarlijkse Cautal Milan. Voor de zevende keer hebben zes Cautal groepen zich van hun beste zijde laten zien (horen). De Sarasvati Mulo school was ook van de partij. Ongeveer tien scholieren uit klas 2 tot 4 zijn twee weken geleden begonnen met het oefenen. Zij hebben voor de tweede keer meegedaan aan de Milan. “Wij oefenen na school en zingen in het Hindi. De taal spreken is makkelijk, maar zingen is best moeilijk en je moet je tegelijk ook concentreren op het bespelen van je instrument”, zegt groepsleider Presant Ramphal. Zijn groep ziet graag dat muziek- of cultuuronderwijs wordt toegevoegd aan het vakkenpakket.

sitar

Sitar

 

Cautal is een seizoenzang, die zes weken voor Holi wordt opgevoerd en kent verschillende subgenres zoals de kabir en ulara’s. In tegenstelling tot de jongerengroep Leiding 8 en de Sarasvati school, die voor het strakke in één lijn naar een climax zingen, heeft de Scholengemeenschap Sanatan Dharm Livorno minder luidkeels een milde ritmische vorm gepresenteerd. De groep geleid door Niradj Paltantewarie bestond uit jongens en meisjes.

Volgens de OHM-voorzitter is de belangstelling vanuit jongeren en scholen groepen voor de milan toegenomen. Hindoe organisaties en sommige schoolleiders stimuleren het beoefenen van cautal. “Door de jongeren intensiever te betrekken bij deze zang wordt er gewerkt naar een omslag in de belangstelling hiervoor.” Zo zullen donderdagochtend verschillende scholen het Holi feest inluiden met optredens van hun eigen leerlingen. De eerste hindoe educatieve kinderdag en de 7e Cautal Milan is georganiseerd door de Culturele Unie Suriname, Hindu Swayamsevak Sangh, Nationale Stichting Hindostaanse Immigratie, OHM en Stichting Swarnapath.

[van Starnieuws, 2 maart 2015]

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter