blog | werkgroep caraïbische letteren
0
 

Een schilderij horen, de muziek zien

De evolutie van de Cubaanse piano van de 19e eeuw tot nu

Een introductie tot de Cubaanse kunst- en muziekgeschiedenis door Gustavo Corrales Romero
De in Den Haag wonende Gustavo Corrales Romero is een in Cuba en Rusland, volgens de Russische  school opgeleide, doorgewinterde en bevlogen pianist. Hij streeft er vooral naar het Latijns-Amerikaanse  en klassieke en hedendaagse repertoire meer bekendheid te geven. Met zijn concert, lezing en  powerpointpresentatie ‘Een schilderij horen, de muziek zien’ keert hij terug naar zijn bakermat  en legt een link tussen de kunst en klassieke muziek uit Cuba van de 19e eeuw tot heden.

 

 

 

De uitleg  wordt gegeven in het Engels en de grote lijn is te volgen via het programma in het Nederlands.  Hij bespeelt waarschijnlijk het enige solo instrument waarmee een reis door de Cubaanse geschiedenis
op deze wijze mogelijk is. Alleen met betrekking tot de piano hebben Cubaanse componisten zich consequent geroepen gevoeld weer te geven wat er op dat moment in hun – Cubaanse – wereld speelde, net als sommige tijdgenoten in de beeldende kunst. Het gaat om door academici gecomponeerde werken die zich vaak lieten inspireren door de zeer rijke folkloristische en populaire muziek in Cuba, die zwaar beïnvloed is door de Spaanse en Afrikaanse achtergronden van het land. Corrales kan de beoogde parallellen met de Cubaanse beeldende kunst trekken omdat hij ook een passie voor en vrij gedegen kennis van kunst heeft. Dit is enerzijds te danken aan leraar en mentor César Lopez, die hem deze passie bijbracht. Anderzijds komt dit door Corrales’ lange verbondenheid aan het Superieur Instituut voor de Kunst in Havana (als student en later leraar). Op de kunstafdeling leerde hij de jonge beeldende kunstenaars kennen die vrienden zijn geworden en hem verschillende
werken schonken, waaronder diverse van hem gemaakte portretten.
De evolutie van de piano wordt gevolgd middels vier tijdsperioden en stijlbewegingen in Cuba, waarbij Corrales zowel markante overeenkomsten als tegenstellingen tussen de ontwikkelingen in de muziek en de kunst aanhaalt. Zo voert de reis langs het nationalisme van de 19e eeuw en in de 20e eeuw – via de avant-garde met de Afrikaanse invloeden van de twintiger en dertiger jaren en de terugkeer naar de
Spaanse wortelen in de veertiger jaren – naar de revolutie van de zestiger jaren.
Concert, powerpointpresentatie en lezing (in het Engels).
Goed te volgen via de Nederlandse uitleg in het programma
Zondag 9 april 2017 · 14:00 · Den Haag
Tijd 14:00. Deuren open om 13:30.
Plaats: Centrale Bibliotheek Den Haag, Spui 68, 2511 BT, Den Haag, 1e verdieping auditorium (Studio B)
Toegang Vrij.
Organisatie Centrale Bibliotheek Den Haag
Vrij zitten, 200 zitplaatsen. De bibliotheek heeft een eigen publiek, dus wees op tijd voor een goede zitplaats. Ben je laat, dan valt het concert alsnog te beluisteren van buiten op de 1e verdieping en op de begane grond, maar dan mis je wel de powerpointpresentatie op het scherm.

Dit programma is verder bijzonder omdat Corrales onder zijn tijdgenoten ook bekend staat als een specialist in hedendaagse muziek. Naast diverse deelnames aan de Internationale Festivals voor Hedendaagse Muziek in Cuba richtte hijzelf mede een de door UNESCO gesponsorde organisatie ‘SODAMC’ op die in de negentiger jaren in Cuba maandelijks bijenkomsten organiseerde gericht op hedendaagse kunst en muziek. Ook heeft Corrales met diverse van de latere componisten die hij speelt een speciale band, zoals met zijn leraar en latere vriend en collega Harold Gramatges. Corrales woont en werkt sinds 2002 met zijn echtgenote in Nederland en heeft zijn eigen productiebedrijf, KyG Productions, waarmee hij CDs, boeken en concerten produceert. Zijn eerste CD Palimpsesto was een hommage aan Cuba van de 19e eeuw tot nu. Zijn tweede, Fresco, bevat een brede impressie Latijns-Amerikaanse klassieke en hedendaagse muziek. Momenteel produceert hij
zijn derde CD met eigen arrangementen van Cubaanse gouwe ouwen voor klassiek piano trio: Arioso.

De CD Palimpsesto is opgedragen aan Gustavo’s overleden leraar en mentor César Lopez. Daar de ‘Een schilderij horen, de muziek zien’ formule dezelfde lijn volgt als die op de CD is te horen doet KyG momenteel moeite om de oorspronkelijk op Aruba in eigen beheer uitgebrachte CD Palimpsesto in Nederland te reproduceren. Hopelijk is deze dan op de dag van het concert in de Centrale Bibliotheek
voor het publiek beschikbaar. Het woord “Palimpsesto” komt van het Griekse palin, “alweer”; psestos, “geschraapt”, duidend op een
perkament dat door middeleeuwse monniken keer op keer werd hergebruikt, door de oude tekst eraf te schrapen. Tegenwoordig is het mogelijk door middel van doorlichten de oudere teksten te zien. Het gaat dus om een document waarop verschillende tijdperken zijn vastgelegd.
Het muzikale document “Palimpsesto” is opgenomen door de Cubaan Gustavo Corrales Romero, ook verantwoordelijk voor de keuze van de titel en het ontwerp van de omslag. Het bevat muzikale werken van erkende Cubaanse componisten, terwijl ook de bijgaande tekst geschreven is door de illustere, overleden Cubaanse musicoloog Danilo Orozco, vader van componiste Keyla Orozco. Veel van de met name oudere stukken werden geïnspireerd door de tijden waarin ze werden geschreven, zodat Palimpsesto ook enigszins een afspiegeling is van de Cubaanse geschiedenis.
Twee werken waren eerste opnames (Fariñas’ “6 sones” en Keyla Orozco’s “Won’t Blue”). Twee componisten waren zowel oud-leraren als voormalige collega’s van Gustavo aan het Instituto Superior de Arte (het conservatorium) in Havana, Cuba (Fariñas en Gramatges). Zij waren beiden nog in leven toen Palimpsesto werd opgenomen en overleden respectievelijk in 2002 en 2008.
Route
Openbaar vervoer
Ongeveer 5-10 minuten lopen van tramhalte Spui:
Trams 2,3,4,6 in tunnel.
Trams 9,15,16,17 begane grond (Kalvermarkt, om de hoek).
Tram 1, Bus 22 en 24 (Spui).
Met de auto: Routeplanners
www.anwb.nl (in Dutch)
www.drive-alive.co.uk/route_planner.asp (in English)
Q-Park (City Parking)
Laan 5-7, 2512 GM, The Hague

on 05.04.2017 at 12:25
Tags:

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter