blog | werkgroep caraïbische letteren

De oorsprong van het Papiaments in Papia

Tijdens de voorstelling Papia neemt VANTA het publiek mee op een muzikale, poëtische, visuele reis naar de oorsprong van het Papiaments, en in bredere zin de creoolse taalgeschiedenis van het Nederlands Koninkrijk.

 

Papia betekent praten in het Papiaments (i.e. het gepraat, het gesprek), de taal die gesproken wordt op Curaçao, Bonaire en Aruba. De geschiedenis van deze taal is intrigerend, omdat ze ontstaan is in een tijd waarin mensen uit verschillende werelddelen op Curaçao kwamen te wonen. Ondanks grote sociaaleconomische ongelijkheid en misstanden ontstond de noodzaak om op een nieuwe manier met elkaar te communiceren. Het Papiaments is het bewijs dat taal alle sociale en culturele verschillen kan overstijgen. Onbegrip was het startpunt van iets nieuws.

Op 2 februari neemt VANTA u mee naar een muzikale reis waarin meeslepende tonen alle frequenties naar zich toe trekken. Klanken die zich tot het einde des tijds herhalen. Caribische zangstijlen in een lounge jasje. Woorden die speels genoeg zijn om een feestje te bouwen, met een sprankje filosofie.. En niet te vergeten, liefde. Doordrongen door de donkerste vorm van liefde sleept VANTA het publiek mee door deze reis.

Over de makers

VANTA is het muziek- en spoken-word-collectief van Vernon Chatlein (componist/percussionist), Amber Nijman (Afro-Caribische zangeres) en Juan-Carlos Goilo (spoken word artiest/theatermaker). Het trio componeert eigen muziek, produceert muziek voor anderen en voert eigen concepten uit. Voor deze voorstelling werken zij samen met illustrator Hedy Tjin.

De voorstelling is geproduceerd door Poetry Circle Nowhere, een landelijk platform voor schrijvende performers en performende schrijvers. Voor boekingen neem contact op met marije@poetrycircle.nl.

Juan-Carlos Goilo (1983) is geboren te Willemstad (Curaçao). Hij schrijft gedichten en proza en maakt korte voorstellingen. Inmiddels heeft hij op veel verschillende podia gestaan, waaronder Oerol Terschelling, Fringe (verschillende steden), Read My World (meerdere jaren), Right About Now, Afrovibes, Helemaal Melkweg Amsterdam (meerdere jaren) en nog meer. In 2013 heeft hij voor het eerst een theatervoorstelling geschreven, From Routes to Crown (2013, 2016 Regie: Gianni Carlo Grot). In 2014 heeft hij de voorstelling Mr. Brand mede-geregisseerd. In 2015 deed hij mee met HEIM’s Romeo en Julia. Een vooraanstaand thema in zijn werk is de relatie tussen mens en technologie, met als onderliggende onderwerpen: routine, ratio vs. emotie, post-koloniaal denken, utopie vs. dystopie.

Over het festival

Deze voorstelling is te zien in Podium Mozaïek tijdens het Nieuwe Makers Festival RRReuring waar talentvolle, jonge theatermakers nieuw of bestaand werk presenteren van 1 februari t/m 10 februari. Bekijk de hele programmering via www.podiummozaiek.nl

 

2 comments to “De oorsprong van het Papiaments in Papia

  • ‘Het Papiaments is het bewijs dat taal alle sociale en culturele verschillen kan overstijgen. Onbegrip was het startpunt van iets nieuws’.

    Wat een onzin!

  • Fred de Haas heeft m.i. gelijk; zeker onzin. Het Papiamento levert momenteel alleen maar strijd op. Sinds Curacao de fonologische spelling heeft ingevoerd, lijkt het Papiamento meer op een tikkie-takkie-taaltje. En ergste is dan ook nog dat ze Aruba deze spelling met allerlei oneigenlijke argumenten door de strot willen duwen. Maar dat neemt niet weg, dat we de voorstelling zeker zullen gaan bezoeken.

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter