blog | werkgroep caraïbische letteren

Astrid H. Roemer geeft vijfde Cola Debrot-lezing

Op zaterdag 20 mei 2017 zal Astrid H. Roemer de Cola Debrot-lezing geven in Amsterdam. Het is de vijfde keer dat deze lezing wordt georganiseerd door de Werkgroep Caraïbische Letteren. Na de lezing zal critica Elsbeth Etty met de laureate van de P.C. Hooftprijs 2016 in gesprek gaan.

 

Astrid Roemer. Foto © Jet Budelman.

Het is de vijfde maal dat de Cola Debrot-lezing wordt georganiseerd; eerdere sprekers waren Derek Walcott, Ana Menéndez, Antoine de Kom en Karin Amatmoekrim.

Astrid Heligonda Roemer behoeft nauwelijks nog introductie. Jarenlang was zij de meest spraakmakende schrijfster van Suriname. Zij werkte aan een intens oeuvre, verkreeg grote bekendheid met de roman Over de gekte van een vrouw en leverde haar meesterwerk af met de romantrilogie Roemers drieling in de jaren 1996-1998, waarmee zij de laatste roerige decennia van de Surinaamse geschiedenis op indrukwekkende wijze neerzette. De trilogie werd nog onlangs herdrukt onder de titel Onmogelijk Moederland. Na jaren van stilzwijgen liet zij vorig jaar de ‘mémoires van een thuisloze’ Liefde in tijden van gebrek verschijnen, en dit jaar kwam haar jongste roman uit: Olga en haar driekwartsmaten.
Na de Cola Debrot-lezing gaat Astrid Roemer in gesprek met Elsbeth Etty, critica bij NRC Handelsblad en biografe van Henriëtte Roland Holst. In 2008 ontving zij de Anne Vondelingprijs voor politieke journalistiek. Etty sprak de laudatio uit bij de uitreiking van de P.C. Hooftprijs aan Astrid Roemer op 19 mei 2016.

 

Elsbeth Etty bij de uitreiking van de P.C. Hooftprijs aan Astrid H. Roemer. Foto © Hellen J. Gill.

In deze tekst introduceert Roemer zichzelf voor de Cola Debrot-lezing:

Astrid H. Roemer: VERTROUW JE ZINTUIGEN MAAR GELOOF ZE NIET WANT HOEVEEL IS HET WAT WIJ NIET WETEN.

Over de kwetsbaarheid van mijn taalsculpturen of hoe ik probeer teksten te vormen die het verhaal omver duwen om mijn lezers slechts een ervaring te bieden.

Fragmentarisch, beeldrijk, tropisch, vegetatief, springerig, plechtstatig, stijf, jazzy, verwarrend, zuiverend, lichamelijk, dichterlijk, pornografisch, gepeperd, idiosyncratisch, vrouwelijk, zwart en zelfs revolutionair: aanduidingen van literatuurwetenschappers, recensenten en lezers betreffende A.H. Roemers teksten.

Astrid H. Roemer is een auteur die al langer dan 50 jaar steeds probeert TAAL te maken van dingen die zich niet makkelijk onder woorden laten brengen. DE LIEFDE. DE DOOD. DE FAMILIE. DE ONTHEEMDING. DISCRIMINATIE. SCHOONHEID. LEVENSPIJN. VREUGDE. GENOT. BEDROG. ENZOVOORT. Ooit heeft zij haar arbeid FRAGMENTARISCH SCHRIJVEN genoemd maar nu beweert ROEMER te begrijpen waarom zij ruim honderd paar schoenen nodig had en altijd naar een hoofddeksel grijpt voor buitenshuis. Het zijn eigenaardigheden van een auteur die weet dat haar tekst kwetsbaar kan zijn als een foetus maar ook ondoordringbaar als diamant. Teksten zijn potentieel corrupt omdat iedereen er iets anders bij kan denken en voelen. Een auteur verkeert daardoor onophoudelijk in levensgevaar.

ASTRID H. ROEMER over haar literaire werk en haar gevecht tegen het corrumperen van haar teksten.

 

Vijfde Cola Debrot-lezing door Astrid H. Roemer
Datum: zaterdag 20 mei 2017
Aanvangstijd: 19.00 uur
Locatie: OBA-Theater, 7de etage van de Centrale Openbare Bibliotheek, Oosterdokskade 143, 1011DL Amsterdam.
Kaarten uitsluitend te bestellen door      HIER te klikken.

 

3 Trackbacks/Pings

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter